Zbliża się kolejna zmiana algorytmu Google. Core Web Vitals mają zadbać o potrzeby użytkowników, czy oznacza to przewrót w wynikach wyszukiwania?

Zbliża się kolejna zmiana algorytmu Google. Core Web Vitals mają zadbać o potrzeby użytkowników, czy oznacza to przewrót w wynikach wyszukiwania?

Paweł Pawluk, Core Web Vitals

Przed nami kolejna modyfikacja algorytmu Google’a, która może przynieść znaczne zmiany w wynikach wyszukiwania. Google wprowadza nowe wskaźniki Core Web Vitals, które mierzą szybkość ładowania strony, jej interaktywność i stabilność wizualną. Jak przygotować się do zmiany i na co zwrócić szczególną uwagę? Czy dotychczasowe działania SEO pójdą na marne? Odpowiedzi na te pytania udzielił nam Paweł Pawluk z SalesTube.  


Czemu mają służyć ciągłe zmiany algorytmu? 

Ciągłe zmiany w algorytmach wyszukiwarki Google mają na celu jeszcze lepsze dopasowanie wyników prezentowanych w odpowiedzi na zapytania użytkowników kierowane do wyszukiwarki. Google od lat powtarza, że stale pracuje nad udoskonalaniem wyników wyszukiwania, aby prezentowane informacje były rzetelne, użyteczne i idealnie dopasowane do potrzeb i intencji użytkowników. Kolejne zmiany w algorytmach są nakierowane właśnie na poprawę jakości prezentowanych wyników.

W maju 2020 roku Google ogłosił, że sygnały dotyczące jakości strony, które mierzą wrażenia użytkowników, związane z daną stroną, będą wkrótce brane pod uwagę podczas procesu rankingowego. W listopadzie 2020 roku Google przedstawił harmonogram uwzględniania tych sygnałów w procesie rankingowym. Dowiedzieliśmy się z niego,  że od maja 2021 roku, sygnały dotyczące jakości strony staną się finalnie czynnikiem rankingowym wyszukiwarki.

WARTO PRZECZYTAĆ: Dobra wyszukiwarka w sklepie internetowym to klucz do sukcesu. 7 rad, jak poprawić jej skuteczność


Czym jest proces rankingowy? 

Jest to proces ustalania pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Jest to bezpośrednio związane z czynnikami rankingowymi, czyli czynnikami, jakie brane są pod uwagę podczas ustalania pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Na pozycję strony i jej proces rankingowy składa się wiele elementów, między innymi stopień optymalizacji technicznej witryny, prezentowane treści, sygnały dotyczące doświadczenia użytkowników, czy linki kierujące z innych witryn internetowych do danej witryny.


Czego dotyczy Page Experience Update?

Page Experience Update to planowana zmiana w algorytmie wyszukiwarki Google, zaplanowana na maj 2021 roku. Zmiana ta dotyczy wszystkich aspektów interakcji użytkownika ze stroną internetową. Częścią algorytmów wyszukiwarki staną się sygnały dotyczące użyteczności, czyli między innymi: dostosowanie strony do urządzeń mobilnych, bezpieczne przeglądane (protokół https), brak intruzywnych reklam oraz informacje z Core Web Vitals dotyczące wydajności i prędkości wczytywania strony.


Czym są wskaźniki Core Web Vitals, które mają odpowiadać za pozytywne doświadczenia użytkownika na stronie?

Core Web Vitals są określone przez Google jako wskaźniki weryfikujące użyteczność witryny w czasie rzeczywistym. Innymi słowy, wskaźniki te mierzą szybkość ładowania strony, jej interaktywność i stabilność wizualną, co według Google stanowi największą wartość dla użytkownika. To, co jest naprawdę interesujące w Core Web Vitals, a w szczególności w Page Experience Update, to fakt, że Google niezbyt często informuje użytkowników o szczegółach aktualizacji swoich algorytmów. W tym przypadku dostaliśmy dokładne metryki, które należy zmierzyć i poprawić, a także datę, kiedy ta aktualizacja wejdzie w życie. 

Przede wszystkim należy mieć świadomość, że duże zmiany są dopiero przed nami. Google ogłosił, że wskaźniki Core Web Vitals staną się sygnałem rankingowym od maja 2021 roku, więc dał webmasterom i właścicielom domen internetowych czas na wdrożenie niezbędnych poprawek pod kątem bezpieczeństwa, wydajności strony oraz user experience. Google niezmiennie, od kilku lat powtarza, że wrażenia użytkowników i ich bezpieczeństwo stawia na pierwszym miejscu, a wyniki, które użytkownicy otrzymują, muszą być jak najlepiej dopasowane do ich potrzeb i intencji.


Za co będą odpowiedzialne poszczególne wskaźniki Core Web Vitals?

Źródło: Google

POLECAMY RÓWNIEŻ: Jak rozwijać firmę szybciej i efektywniej, dzięki chmurze danych?

Largest Contentful Paint (LCP) – odpowiada za wydajność ładowania (tzn. jak długo trwa ładowanie największego elementu w rzutni). Aby zapewnić dobre wrażenia użytkownikom, LCP powinno wystąpić w ciągu 2,5 sekundy od momentu rozpoczęcia ładowania strony lub maksymalnie 4 sekund, aby uniknąć wyniku “słabego” (choć czas pomiędzy 2,5 a 4 sekundami nadal wymaga poprawy).

First Input Delay (FID) mierzy interaktywność (czyli jak długo trwa reakcja strony na kliknięcie przez użytkownika). Według Google, aby zapewnić dobre wrażenia użytkownikom, strony powinny mieć FID poniżej 100 milisekund lub maksymalnie 300 milisekund, aby uniknąć oceny “słabej” (choć czas pomiędzy 100 a 300 milisekundami nadal “wymaga poprawy”). 

Cumulative Layout Shift (CLS) mierzy stabilność wizualną (czyli to, czy strona nie przeskakuje w trakcie przewijania treści). Aby zapewnić dobre wrażenia użytkownikom, strony powinny utrzymywać CLS poniżej 0,1 lub minimum 0,25, aby uniknąć oceny “słabej” (choć pomiędzy 0,1 a 0,25 wciąż “wymaga poprawy”).

Wdrożenie Core Web Vitals do rankingu wyszukiwarki jest kolejnym krokiem, który ma na celu zmobilizowanie wszystkich właścicieli domen do tego, aby zadbali o techniczną i wydajnościową optymalizację swoich witryn, a także  dołożyli wszelkich starań, aby wrażenia użytkowników przeglądających stronę, były pozytywne. Stąd między innymi położenie nacisku na zabezpieczenie witryny poprzez wdrożenie certyfikatu SSL, zapewnienie bezpiecznego przeglądania strony oraz usunięcie intruzywnych reklam, utrudniających przeglądanie informacji na stronach.


Można powiedzieć, że SEO i UX staną się nierozłączne? 

Wdrożenie sygnałów dotyczących jakości strony do procesu rankingowego wyszukiwarki Google uważam za dużą zmianę, która może przynieść znaczące zmiany w wynikach wyszukiwania. Spadków pozycji, a co za tym idzie ruchu organicznego, mogą spodziewać się strony, które nie stawiają na komfort i bezpieczeństwo użytkowników. Zyskać mogą natomiast wszystkie te witryny, które dbają o poziom optymalizacji technicznej oraz User Experience. Uważam, że takie zmiany są konieczne, aby korzystanie z wyszukiwarki było przyjemne, bezpieczne i pożyteczne, a wyniki, które są wskazywane użytkownikom, odpowiadały na ich intencje i faktyczne potrzeby. 


Czy dotychczasowe działania SEO pójdą na marne? 

Absolutnie nie. Techniczna optymalizacja witryny oraz wszelkie działania, które zmierzają do poprawy użyteczności witryny to właściwie od kilku lat standard działań SEO. Nie zawsze jednak właściciele witryn internetowych byli chętni do wdrażania technicznych czy wydajnościowych poprawek, ponieważ wiązało się to ze zmianą strony internetowej, zmianą serwera bądź zaawansowanymi pracami IT, a co za tym idzie, często z dużymi nakładami finansowymi. Wraz z wdrożeniem zmian w algorytmach wyszukiwarki, zostaną niejako zmuszeni do działań na rzecz poprawy wydajności. W przeciwnym razie może to skutkować redukcją widoczności w wyszukiwarce, a co za tym idzie również ruchu i transakcji, w przypadku sklepów internetowych.


Jakie będą efekty działań Google’a? 

Nie jesteśmy w stanie tego przewidzieć. Możemy tylko przypuszczać, że jeżeli Google informuje nas ponad pół roku wcześniej o planowanych modyfikacjach i daje webmasterom czas na dostosowanie witryn internetowych, to zmiana będzie duża i pociągnie za sobą duże zmiany w wynikach wyszukiwania. Z pewnością strony, które mają problemy z prędkością ładowania, dostosowaniem do urządzeń mobilnych bądź strony, które są przepełnione intruzywnymi reklamami, mogą spodziewać się redukcji widoczności, a co za tym idzie ruchu generowanego z organicznych wyników wyszukiwania. Z drugiej zaś strony, witryny, które wyróżniają się techniczną optymalizacją, które stawiają wygodę użytkownika na pierwszym miejscu, mogą spodziewać się wzrostów widoczności po wprowadzeniu zmian w algorytmach. 


Tips&Tricks, jak przygotować się do zmian algorytmu

  1. Zadbaj o dostosowanie strony do urządzeń mobilnych.
  2. Zapewnij użytkownikowi bezpieczne przeglądanie Twojej strony. 
  3. Pozbądź się reklam intruzywnych. 
  4. Popraw wydajność i czas ładowania swojej witryny.  


Google proponuje rozwiązania, dzięki którym łatwo zweryfikujesz swoją stronę pod kątem Core Web Vitalis. Będą to: 

  • PageSpeed Insights/Lighthouse – dzięki którym zmierzysz czas ładowania Twojej strony. Narzędzia podpowiedzą Ci, jak zwiększyć wydajność strony. 
  • Raport Google Search Console – wskaże Ci ogólne informacje o Twojej stronie. Dowiesz się z niego, jak zmienia się ruch z wyszukiwarki oraz poznasz zapytania, dzięki którym użytkownicy odwiedzają Twoją witrynę.



Podsumowując, zmiana algorytmu Google’a będzie uwzględniała te aspekty strony, które są najbardziej rażące z perspektywy User Experience. Będzie to długie ładowanie witryny, brak certyfikatu SSL, reklamy intruzywne czy brak responsywności strony. Wyniki wyszukiwania w Google muszą być jak najlepiej dopasowane do potrzeb i intencji użytkownika, dlatego wskaźniki Core Web Vitals, będą niejako stały na straży wyświetlanych przez Google treści.

Paweł Pawluk – Od 6 lat w branży SEO/SEM, Od 4 lat pracuje w SalesTube. Prelegent i autor kilkunastu publikacji z obszaru SEO. Entuzjasta i specjalista technicznego SEO.
Na co dzień prowadzi konsultacje z obszaru optymalizacji i pozycjonowania stron. Wdraża efektywne strategie budowania widoczności w wyszukiwarkach z największymi markami w Polsce.


ZOBACZ TEŻ: Copywriting w służbie SEO

Spis treści:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Może Ci się spodobać także:

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.