Czym jest deep link?
Deep link, w odniesieniu do aplikacji mobilnej, to odnośnik kierujący do konkretnej zawartości wewnątrz appki. W uproszczeniu możemy powiedzieć o podstronie aplikacji. W przeciwieństwie do linków, które znamy ze stron internetowych, w świecie aplikacji mobilnych przekierowanie użytkownika do wewnętrznej podstrony, nie jej ekranu głównego, nie jest czynnością domyślnie obsługiwaną. Prawidłowo wdrożone deep linki są więc kluczem do sukcesu, jeżeli chcemy promować zawartość aplikacji w sieci oraz zapewnić odpowiedni komfort jej użytkowania. Więcej na temat rodzajów deep linków możesz przeczytać w jednym z moich wpisów na blogu FoxStrategy.pl: Deep linki w aplikacjach mobilnych – wprowadzenie. W niniejszym artykule skupię się natomiast na przepisach na wykorzystanie deep linków i korzyściach, jakie mogą z nich płynąć.
Gdzie wykorzystać deep linki?
1. Social media
Jedną z najpopularniejszych możliwości wykorzystania linków do aplikacji mobilnych będą kampanie w mediach społecznościowych, takich jak: Facebook, Instagram, Twitter, czy Snapchat. Deep linki możesz wykorzystać oczywiście zarówno w przypadku promocji organicznej, jak i wszelkich kampaniach płatnych. Dzięki takiemu rozwiązaniu promować możesz wybraną zawartość aplikacji, przekierowując użytkownika bezpośrednio do wybranej grupy produktów, listy hoteli w danej lokalizacji, czy nowego odcinka ulubionego serialu.

Mało tego, dzięki rozszerzonej funkcjonalności deep linków, w postaci deffered deep links, masz możliwość dotarcia również do użytkowników, których nie posiadają zainstalowanej Twojej aplikacji. Rozwiązanie to pozwoli Ci przekierować użytkownika do podstrony appki, w dopasowanym pod wykorzystywany system operacyjny sklepie (Google Play lub Apple App Store). Następnie użytkownik będzie miał możliwość pobrania i zainstalowania Twojej aplikacji, a finalnie zostanie przeniesiony dokładnie w to miejsce, do którego prowadził link, a nie ekran startowy aplikacji. Co więcej, dzięki jeszcze bardziej rozszerzonej funkcjonalności, w postaci tzw. contextual deep links, możesz zafundować użytkownikowi spersonalizowaną zawartość aplikacji, o czym więcej powiem w kolejnym punkcie.
2. Spersonalizowany onboarding
Wspomniane wcześniej rozwiązanie contextual deep links możesz wykorzystać do spersonalizowania zawartość aplikacji pod konkretnego użytkownika, w zależności skąd dotarł i jaki był cel jej instalacji. Możesz też przekierować użytkownika do ekranu powitalnego z jego imieniem lub zaproponować kod rabatowy na pierwsze zamówienie, w przypadku aplikacji e-commerce. Masz również możliwość wykorzystania linków polecających i stworzenia onboardingu (czyli procesu mającego na celu zapoznanie nowego użytkownika z aplikacją i wciągnięciu go w dalszą interakcję), nawiązującego bezpośrednio do osoby, od której link pochodzi, tak jak ma to miejsce na poniższej grafice.

3. E-mail marketing
Deep linki możesz z powodzeniem wykorzystać również w kampaniach mailingowych. Zgodnie ze statystykami udostępnionymi przez upland Adestra, prawie 62% wiadomości mailowych otwieranych jest na urządzeniach mobilnych. Jeżeli posiadasz więc aplikację mobilną, lepiej skrojoną pod potrzeby większości użytkowników, wykorzystaj to. Przekierowując użytkownika mobilnego z wiadomości mailowej do swojej strony internetowej trudniej będzie Ci tak mocno zaangażować go w interakcję i doprowadzić do konwersji. Odnosząc się do kolejnych badań (przygotowanych przez firmę Branch) użytkownicy przekierowani bezpośrednio z wiadomości mailowej do pożądanej zawartości aplikacji, mogą być nawet dwukrotnie mocniej zaangażowani w korzystanie z aplikacji, w porównaniu do użytkowników odesłanych do klasycznej strony internetowej.

W przypadku e-mail marketingu, deep linki możesz wykorzystać przykładowo do przekierowania użytkownika bezpośrednio do śledzenia postępów nauki, w aplikacji do nauki języków obcych. W appce e-commerce możesz z kolei w łatwy sposób wykorzystać remarketing i odesłać użytkownika do wcześniej przeglądanych kategorii czy produktów. Contextual deep linki mogą być z kolei nośnikiem informacji o użytkownikach i ich zachowaniu. Z ich pomocą możesz więc sprawnie zbierać dane o użytkownikach oraz mieć lepszą kontrolę nad lejkiem sprzedażowym.
4. Marketing SMS
Z dobrodziejstw deep linków skorzystasz również w tym kanale marketingowym. Możesz zaangażować użytkownika umieszczając link do dedykowanej oferty specjalnej, czy przygotować kod zniżkowy. Wiadomości sms odbieramy praktycznie zawsze na urządzeniach mobilnych, ich wykorzystanie staje się więc oczywiste.

5. Linki polecające (referrale)
Dzięki personalizowanym linkom polecającym możesz tworzyć społeczność wokół aplikacji i zachęcać użytkowników do jej polecenia i dzielenia się jej zawartością. Wykorzystaj referrale np. do przygotowania kuponu promocyjnego dla nowych użytkowników, z możliwością jego udostępniania przez obecnych użytkowników Twojej aplikacji.
Na poniższej grafice możesz zauważyć jak w praktyce przebiega ścieżka od udostępnienia linka polecającego do spersonalizowanego onboardingu.

Przytoczone przykłady to tylko część możliwości wykorzystania deep linków. Deep linki możesz wykorzystać również m.in. w: banerze na stronie internetowej, kodzie QR w „offline’owej kampanii promocyjnej, powiadomieniach push, czy w obrębie innych aplikacji mobilnych.
Jakie dodatkowe korzyści mogą przynieść deep linki?
Częściowo opowiedzieliśmy już sobie o korzyściach wynikających z wykorzystania deep linków, w poszczególnych przypadkach. Jakie jeszcze korzyści mogą jednak płynąć z ich użycia?
1. Poprawa UX aplikacji
Dzięki deep linkom użytkownik jest przekierowywany dokładnie w to miejsce w aplikacji, w które powinien trafić. Unikamy w ten sposób ryzyka, że zagubi się w naszej aplikacji i zrezygnuje z jej korzystania. Ponadto użytkownik zaoszczędza czas, który poświęciłby na odnalezienie się w aplikacji i nawigację do zawartości. Której szuka. Dzięki deffered deep links użytkownik trafia natomiast do miejsca docelowego wewnątrz appki, nawet w przypadku braku jej wcześniejszej instalacji. Natomiast dzięki rozwiązaniu contextual deep links, zawartość aplikacji może zostać spersonalizowana pod konkretnego użytkownika i jeszcze bardziej wzmocnić pozytywne odczucia.
2. Poprawa retencji i zaangażowanie użytkowników
Wskaźnik retencji aplikacji mówi ilu użytkowników kontynuuje korzystanie aplikacji w wybranych okresach. Zwykle mierzona jest w interwałach (w dniach): 1, 7, 30, 90. Bardzo duża część użytkowników pobiera aplikację, sprawdza jej funkcjonalność, po czym już nigdy do niej nie wraca. Dzięki deep linkom możesz spróbować zaangażować użytkownika z powrotem w korzystanie z appki np. wysyłając powiadomienie push o nowym albumie ulubionego wykonawcy i przekierować bezpośrednio do playlisty. W przypadku sklepu internetowego możesz wysłać takie samo powiadomienie, z informacją o kodzie rabatowym na grupę produktów, wcześniej oglądaną przez użytkownika i odesłać go do odpowiedniej podstrony aplikacji.
3. Poprawa widoczności aplikacji
Dzięki wykorzystaniu deep linków oraz Firebase App Indexing masz możliwość wypromowania swojej aplikacji również w organicznych wynikach wyszukiwania, w wyszukiwarce Google. Linki do zawartości aplikacji będą miały szanse pojawić się w wynikach wyszukiwania na frazy kluczowe związane z jej zawartością. Dzięki temu zyskujesz kolejną opcję promocji swojej aplikacji. Rozwiązanie to sprawdza się zwłaszcza w rozbudowanych aplikacjach, bogatych w treści.
Jak widzisz deep linki są w stanie w ogromnym stopniu rozszerzyć możliwości promocji Twojej aplikacji, jej funkcjonalność oraz wnieść UX na nowy poziom. Prawidłowo funkcjonujące deep linki są więc obecnie „must have”, jeżeli myślisz o skutecznej strategii promocji aplikacji mobilnej w sieci. Jeżeli chciałbyś/chciałabyś dowiedzieć się więcej na temat deep linków lub ogólnie promocji aplikacji aplikacji mobilnej w sieci, zapraszam do kontaktu oraz dyskusji w komentarzach.