Wstęp do TikTok Ads Manager. Jak to się robi

Wstęp do TikTok Ads Manager. Jak to się robi

Reklama na TikToku jest coraz częściej poruszanym tematem w  środowisku marketingowym. Potencjał aplikacji jest ogromny, szacuje się, że liczba użytkowników TikToka obecnie wynosi ponad 1,1 miliarda osób. Pomimo takich wyników, wciąż stosunkowo niewiele firm interesuje się tą platformą w kontekście pozyskania potencjalnych klientów. W tym artykule pokażemy Wam, dlaczego warto przyjrzeć się bliżej tej aplikacji, oraz zrobimy małe wprowadzenie do TikTok Ads Managera.  


Firmy nie traktują TikToka poważnie

Według 2020 social media marketing industry report, TikTok jest ignorowany przez większość marketerów. Obecnie, tylko 5% marketerów korzysta z aplikacji. Znacząca liczba – 74% nie planuje korzystać z platformy w ciągu najbliższego roku i tylko 30% jest zainteresowanych dowiedzeniem się więcej o jej możliwościach. Ale.. zostawmy statystyki i zacznijmy od początku. 


Czym jest TikTok i jakich odbiorców tam znajdziemy? 

TikTok to aplikacja na urządzenia mobilne, umożliwiająca tworzenie i udostępnianie krótkich wideo. Popularność TikTok zawdzięcza nastolatkom, którzy rozpowszechnili aplikację w swoim otoczeniu – większość użytkowników dowiedziała się o aplikacji od przyjaciół i tam śledzi wzajemnie swoje treści. Poza materiałami od znajomych, użytkownicy lubią oglądać popularnych twórców TikTok popisujących się swoimi talentami i podejmujących różne wyzwania. Chętnie też przeglądają ich rekomendacje w poszukiwaniu nowych treści. TikTok jest niezwykle angażujący – według statista.com większość użytkowników zagląda do aplikacji ponad dziesięć razy dziennie.

Statistic: How TikTok users learned about the app in Poland in 2019 | Statista

Według statista.com, 62% polskich użytkowników TikToka po raz pierwszy usłyszało o aplikacji od swoich znajomych.

WARTO PRZECZYTAĆ: Jak rozwijać firmę szybciej i efektywniej, dzięki chmurze danych?

Czy TikTok jest przeznaczony tylko dla młodych odbiorców? Absolutnie! 

Liczba użytkowników mediów społecznościowych w Polsce stale rośnie i prawdopodobnie, do 2022 roku zbliży się do 24 milionów. Media społecznościowe cieszą się największą popularnością wśród pokolenia Z, co oznacza, że młodsza platforma, taka jak TikTok, może być konkurencją dla obecnego lidera – Facebooka. W TikTok drzemie duży potencjał dla firm, ponieważ jego odbiorcy są otwarci na nowe treści i chętnie wydają pieniądze na modne produkty. Format krótkich filmików dobrze sprawdza się w przypadku lokowania produktu lub krótkich, chwytliwych reklam – czytamy na portalu statista.com. 

Z Facebooka w Polsce korzysta ponad 18 mln osób,  z Instagrama o połowę mniej, natomiast liczba Polaków korzystających z TikToka według portalu statista.com, w 2021 roku wynosi około 1,8 mln. Przewiduje się, że do 2025 roku liczba użytkowników TikTok w Polsce wzrośnie do 2,0 milionów.

Jak podaje statista.com, TikTok w 2020 roku cieszył się największą popularnością wśród uczestników badania w wieku 14-15 lat, którzy stanowili 37,2 proc. użytkowników aplikacji. Znacznie mniejszą wśród respondentów 19-letnich i starszych (9,6 proc). Według badania kobiety stanowiły zdecydowaną większość polskich użytkowników TikTok, czyli 95 proc. ogółu.

A jak jest za oceanem? Odsetek amerykańskich użytkowników TikTok według wieku: 10-19 – 32,5%, 20-29 – 29,5%, 30-39 – 16,4%, 40-49 – 13,9%, 50+ – 7,1% (źródło: statista.com). Oznacza to, że baza użytkowników TikTok starzeje się (więc wchodźcie na nią już teraz!). 


Reklama na TikToku – jaka powinna być

Don’t Make Ads. Make TikToks – tak brzmi rada TikToka, dotycząca działań marketingowych na tej platformie. I rzeczywiście, TikTok cechuje się charakterystycznym sposobem przekazu, dlatego zachęca marketerów, żeby ich reklamy wpasowały się w styl krótkich filmików dostępnych na tym medium. 

O czym należy pamiętać,  tworząc reklamę na TikToku? TikTok opiera się na emocjach, efekcie zaskoczenia i krótkich historiach z puentą. Często wspominana jest też autentyczność. Niezwykle ważna jest przemyślana formuła i dobra jakość nagrań.


TikTok Ads Manager – jak to działa

W TikTok Ads Manager można targetować, tworzyć reklamy czy “raporty insight”. Platforma oferuje również narzędzia do zarządzania nimi. Jednym słowem – znajdziecie tam wszystko, co potrzebne do tworzenia reklam, dzięki którym dotrzecie do szerokiego grona odbiorców.


Tworzenie reklam na TikToku, krok po kroku 

Pierwszym krokiem, będzie utworzenie konta biznesowego. W tym celu należy utworzyć specjalne konto dla swojej firmy. Niezależnie czy jesteśmy już użytkownikami TikToka, czy nie, konto firmowe musi powstać od zera.

UWAGA: Utworzenie konta biznesowego w Polsce jest aktualnie niemożliwe. Jeśli to się zmieni, będziemy informować o tym na naszej stronie.

Gdy już utworzymy konto i przejdziemy przez proces rejestracji, TikTok zabierze nas do panelu tworzenia kampanii. W ustawieniach należy ustalić nazwę kampanii oraz budżet. Kiedy już wykonasz te czynności, musisz wybrać cel reklamowy dla swojej kampanii. Jak większość platform reklamowych, TikTok dzieli je według różnych preferencji. 

POLECAMY RÓWNIEŻ: Apple wypowiada wojnę Facebookowi?


Cele reklamowe dostępne na TikToku:



Pierwszą opcją jest “awareness”. Ten rodzaj kampanii przeznaczony jest dla celów brandingowych i nie będzie zawierał żadnego CTA. Jego celem jest wyświetlenie reklamy jak największej liczbie użytkowników.

Następnym celem będzie “consideration”. W tej opcji będziesz mógł wykorzystać swoje wydatki reklamowe na TikTok do kierowania użytkowników do swojej witryny, pobrania aplikacji mobilnej, lub zwiększenia liczby wyświetleń wideo swojej marki na TikTok. 

Ostatnim aspektem jest konwersja. Jest to kampania typu „wybierz swój cel”, w której to Ty wybierasz cel końcowy. Może to być zapisanie się do newslettera, rejestracja konta, czy też dokonanie zakupu w Twoim e-sklepie. 

Kiedy ustalisz już cel reklamowy dla swojej kampanii, przejdziesz do kroku, w którym należy wybrać grupę reklam. Tutaj musisz zdefiniować takie aspekty jak miejsca reklam, budżetowanie i rozliczanie oraz śledzenie przez stronę trzecią. Szczegóły reklam będą się różnić w zależności od celu kampanii, ale powinny być dość proste. Na przykład, jeśli wybrałeś „ruch” jako cel, szczegóły reklamy będą musiały określić, czy prowadzisz użytkowników do Twojej witryny lub aplikacji i gdzie dokładnie chcesz, aby wylądowali.


Umiejscowienie reklam na TikToku

TikTok daje kilka opcji przy wyborze rozmieszczenia reklam, ale tylko dla niektórych celów kampanii. TikTok, jak Facebook, ma „rodzinę aplikacji”, na których można się reklamować: BuzzVideo, Pangle, News Republic – ale te nie są szczególnie przydatne, jeśli jesteś spoza USA. 


Targetowanie reklam na TikToku

Opcje kierowania reklam na określoną grupę według danych demograficznych odbiorców są dość podstawowe. Swój target można określić na podstawie płci, wieku, lokalizacji i języka. Większe pole do popisu będziesz miał przy określeniu zainteresowań swojego odbiorcy.  Możesz ustalić tematy, które ludzie śledzą na TikTok, od odzieży i urządzeń do technologii i podróży. Te kategorie zainteresowań są dość szerokie. Reklamy można też kierować na użytkowników, w zależności od tego z jakiego urządzenia korzystają. 


Budżet na TikToku

Następnie powinieneś wybrać swój dzienny budżet, stawkę za kliknięcie, konwersję lub odsłonę (niezależnie od celu kampanii), typ dostawy i wprowadzić linki do śledzenia stron trzecich, które chcesz uwzględnić w swojej analityce. Listę platform pomiarowych stron trzecich, które TikTok obsługuje, znajdziesz tu.

Pamiętaj by Twoje TikToki były kreatywne i wpisywały się w trendy obowiązujące na tym medium. Jest to jeden z niepisanych wymogów, które musisz spełnić, jeśli chcesz skutecznie dotrzeć do TikTokerów. 

Już niedługo na AdsTalk pojawi się kolejny materiał dotyczący TikToka. Zapytamy eksperta o to, jak tworzyć TikToki reklamowe w oparciu o trendy. Bądźcie czujni!

ZOBACZ TEŻ: Google Analytics 4. Jak zbudowany jest panel użytkownika? | GA4 bez tajemnic

Spis treści:

4 odpowiedzi

  1. Ciekawi mnie jeden fakt. Gdy próbuję zarejestrować swoje konto w TikTok Ads Manager – wyskakuje mi powiadomienie, że kraj jaki wybieram nie ma możliwości wyświetlania reklam samoobsługowych. Czy da się ten krok przeskoczyć? Widzę, że Wy to zrobiliście 🙂

    1. Pani Gabrielo, nam również nie udało się tego kroku „przeskoczyć”, przy wyborze naszego kraju. Jeśli ta opcja będzie dostępna również w Polsce, poinformujemy o tym na naszej stronie.

  2. Cześć!

    Bardzo fajny artykuł. 😉

    Mam jedno pytanie odnośnie TikTok Adsów. W jaki sposób udało Ci się utworzyć konto na TikTok for Business? Próbowałem 3 razy założyć konto biznesowe dla mojej firmy – https://fifteensecmedia.pl/

    Od tygodnia nikt się ze mną nie skontaktował, a według komunikatów, nie można się samemu zarejestrować.

    Jesteś w stanie pokierować mnie jakoś w tym procesie, będę bardzo wdzięczny? 😉

    Pozdrawiam,
    Bartek

  3. hmmm… w takim razie, w jaki sposób utworzyć konto biznesowe dla tik toka polskiej firmy?
    Wybrać inny kraj, czy może jest inny sposób?

Może Ci się spodobać także: