Wstęp
Pewnie każdy z Was przed dokonaniem zakupu nowego produktu złapał się na tym, że sprawdza recenzje od innych użytkowników. W ten sam sposób postępuje ponad 90% osób, z czego aż 84% rzeczywiście uzależnia swój zakup od opinii innych. Nadal zastanawiasz się, czy warto wprowadzić możliwość udzielania recenzji w Twoim sklepie internetowym?
Opinie mają wpływ na pozycjonowanie stron internetowych i sklepów www, oprócz tego zwiększają sprzedaż Twoich produktów lub usług. Ponadto typowe gwiazdki przyciągają uwagę odbiorców i to właśnie one dodatkowo sprawiają, że potencjalni klienci chętniej wybiorą Twój produkt.
Zachęcam do przeczytania artykułu, skąd dowiesz się, w jaki sposób boty Google traktują opinie na Twojej stronie lub sklepie www i dlaczego są wartościowe pod względem SEO.
Jeśli prowadzisz swoją stronę internetową lub e-sklep najprawdopodobniej wiesz, jak ważne jest SEO, aby strona lub sklep internetowy wyświetlały się na pierwszych pozycjach w Google. Jednak algorytmy wyszukiwarki stale się aktualizują, a działania, które były popularne jeszcze do niedawna obecnie nie wystarczają. Jeśli chcesz wyprzedzić swoją konkurencję musisz wprowadzić szereg działań pozytywnie wpływających na pozycję witryny.
Czy na Twojej stronie www lub w sklepie internetowym oferujesz możliwość wystawiania recenzji? Jeśli nie, uwierz, że warto je wprowadzić. Opinie nie tylko są wartościowe dla odbiorców, ale dla robotów Google – pozytywnie wpływają na zwiększenie pozycji w wynikach wyszukiwania.
Dlaczego opinie są ważne?
Według przeprowadzonych badań ponad 90% osób sprawdza recenzje innych użytkowników przed dokonaniem zakupu, a ponad 84% tych osób rzeczywiście kieruje się recenzją pozostałych i wybiera produkt polecany przez większą liczbę użytkowników.
Wyobraź sobie, że przed Tobą pierwsza poważna wyprawa w góry. Z tego powodu warto byłoby zaopatrzyć się w odpowiednio przystosowane obuwie do pieszych wędrówek górskich. Nie masz doświadczenia w tym temacie, a jak wiadomo w sieci nie brakuje ofert od przeróżnych firm. Znalazłeś/aś sklep internetowy wyposażony w sprzęt na wyprawy górskie, w tym obuwie i wybierasz dwa modele mieszczące się w Twoim budżecie oraz o wyglądzie spełniającym Twoje wymagania. Problem polega na tym, że każda z par butów różni się kilkoma parametrami, więc zastanawiasz się, które będą lepsze. Co robisz? Oczywiście sprawdzasz recenzje od innych użytkowników i wybierasz ten model, który był częściej polecany i który według innych użytkowników będzie idealny jako pierwsze buty na pieszą wędrówkę górską. W ten sposób postąpi ponad 85% społeczności.
Opinie użytkowników pomagają w zwiększaniu sprzedaży w sklepach internetowych – są korzystne dla potencjalnych klientów, bo pozwalają wybrać idealny produkt oraz dla właściciela e-sklepu, ponieważ potencjalny klient zdecydował się na jego produkt i nie poszedł do konkurencji.
Wpływ opinii na SEO
Jak już wspomniałem na początku – recenzje są pozytywnie odbierane przez użytkowników, ale mają ogromny wpływ na SEO. Wpływają na zwiększenie CTR. Im więcej czasu użytkownik spędza na stronie, tym wyższy CTR, a tym samym Twoja witryna będzie postrzegana przez boty Google jako bardziej wartościowa. Ponadto istnieje spore prawdopodobieństwo, że klient zamieszczając recenzję przypadkowo użyje słowa kluczowego. Tutaj warto zaznaczyć, że boty Google postrzegają opinie jako dodatkowy content, który pozytywnie wpływa na pozycję w wynikach wyszukiwania. Są to tzw. uporządkowane dane, o których przeczytasz poniżej.
Rich snippets – wyróżnienie strony gwiazdkami w wynikach organicznych zwiększa CTR – wzrasta liczba odwiedzin witryny
Co to jest rich snippets i jakie są ich typy?
Rich snippets to uporządkowane dane pobierane przez boty Google na podstawie specjalnie przygotowanego kodu. Kod ten przekazuje informacje, które powinny wyświetlać się w wynikach wyszukiwania. Co ważne, rich snippets to nie adres URL strony czy meta dane, ale wszystkie pozostałe informacje wartościowe dla użytkownika, które nie mają wpływu na wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania.
Uporządkowane dane będą skuteczne m.in. na stronie produktowej sklepu internetowego, na stronach z wydarzeniami czy przepisami kulinarnymi i wielu innych.
Rich snippets występują w 3 formatach:
- JSON-LD – jest to kod JavaScript polecany do stosowania przez Google i znajduje się w nagłówku lub treści jako tag <script>. Kod nie jest bezpośrednio widoczny przez użytkowników, a umożliwia dodanie kodu, który zawiera takie informacje, jak np. dostępność i rodzaj produktu, cena, itp.
- Mikrodane – jest to otwarta specyfikacja HTML mająca na celu zebranie wszystkich uporządkowanych danych w treści HTML. Mikrodane mogą być umieszczone w nagłówku, ale najczęściej występują w treści strony.
- RDFa – format ten jest stosowany w treści, ale i nagłówku strony. Jest to rozszerzenie HTML5 pozwalające na dodanie danych widocznych dla użytkowników do kodu strony.
Gwiazdki jako najbardziej pożądane rozszerzenia
Te małe, złote ikony wydają się być niepozorne, a w gruncie rzeczy to właśnie gwiazdki przyciągają uwagę potencjalnych klientów i w dużej mierze wpływają na decyzje o kliknięciu w link, a także pozwalają wyróżnić się na tle konkurencji.
Im więcej recenzji na stronie, tym wzrasta zaufanie i rozpoznawalność marki, co prowadzi do zwiększenia CTR, który jest jednym z głównych czynników rankingowych Google.
Różnice między rich snippets dla stron produktowych, a pozostałych podstron
Rich snippets wyświetlają się zarówno w kartach produktu i w wynikach wyszukiwania, jak i w pozostałych podstronach, np. stronie kategorii, podkategorii, czy na blogu.
Trafiając na konkretną kartę produktu potencjalny klient ma możliwość sprawdzić opinie od innych użytkowników konkretnego modelu. Gwiazdki będą wyświetlały się również w wynikach wyszukiwarki Google, gdy podamy dokładny adres produktu.
W przypadku innych podstron, jak np. strona główna, strona kategorii czy blog pojawiają się ogólne recenzje dotyczące sprzedawcy, obsługi sklepu, innych produktów zakupionych przez użytkowników, które mogą nie zainteresować potencjalnego klienta, który chciałby zakupić konkretny model produktu.
Jak sprawdzić, czy Twoja podstrona posiada włączone rozszerzenia rich snippets?
Istnieją dwie metody, które umożliwiają sprawdzenie, czy dana podstrona ma włączone rozszerzenia rich snippets.
Jedną z nich jest metoda manualna:
- Wejdź na wybraną stronę produktu lub kategorii.
- W pasku adresu wpisz “site: adres wybranej strony”
- Jeśli w wynikach wyszukiwania pod opisem znajdują się gwiazdki lub inne dane strukturalne oznacza to, że zostały poprawnie włączone. W przypadku, gdy widoczny jest jedynie meta title i description, a gwiazdki lub inne dane nie są widoczne najprawdopodobniej podstrona nie posiada włączonego rozszerzenia rich snippets.
Druga metoda na sprawdzenie włączonych rozszerzeń rich snippets polega na wykorzystaniu narzędzia: https://search.google.com/test/rich-results
- Wejdź na wybraną przez siebie podstronę i skopiuj jej adres URL
- Wklej adres do narzędzia “Test wyników z elementami rozszerzonymi od Google”
- Sprawdź otrzymany wynik.
Co ważne, pozytywny komunikat nie oznacza, że rich snippets będą się wyświetlały. Otrzymane wyniki powinny zawierać odpowiednie pozycje – np. fragmenty opinii.
Korzyści z posiadania rich snippets
Jeśli prowadzisz swoją stronę www lub sklep internetowy wiesz, jak ważne jest, by strona znajdowała się na pierwszych pozycjach w organicznych wynikach wyszukiwania. Jednak co ważne, nie sama pozycja zachęca potencjalnych klientów do odwiedzenia Twojej strony, a aspekty wizualne. Są to rozszerzone fragmenty (cena produktu, średnia ocena, gwiazdki itp.), które wzbudzają zaufanie wśród odbiorców i tym samym zachęcają do kliknięcia w link. Ponadto w wynikach wyszukiwania Twoja strona będzie zajmowała większą przestrzeń niż konkurencja – większe prawdopodobieństwo, że potencjalny klient trafi właśnie na Twoją witrynę.
UGC – unikalna treść wygenerowana przez Twoich klientów = lepsze pozycjonowanie = więcej wizyt
Im więcej opinii, tym więcej treści
UGC (User generated content), czyli unikalna treść wygenerowana przez klientów. Dla botów Google recenzje to po prostu dodatkowy, wartościowy i przede wszystkim unikalny content. Im więcej recenzji, tym więcej treści, a tym samym większy CTR.
Duża ilość opinii = dużo unikalnej treści, np. jeśli posiadasz 10 000 opinii o średniej długości znaków to równowartość 10 stron a4 bardzo wartościowej treści, którą otrzymujesz zupełnie za darmo od swoich klientów. Największe serwisy w Polsce posiadają po kilka milionów opinii – to naprawdę spora ilość wartościowej treści.
Słowa kluczowe naturalnie zamieszczone w treści
Zarówno klienci zadowoleni z zakupu, jak i Ci wyrażający mniej pochlebne opinie (takich też jest sporo) często nawet w sposób nieświadomy zamieszczają słowo kluczowe w treści. Załóżmy, że na 100 opinii 80 użytkownikom uda się “wstrzelić” słowo kluczowe do recenzji. Dla innych użytkowników i potencjalnych klientów będzie to tylko recenzja, dla robotów Google będzie to jeszcze więcej unikalnej treści z użyciem słowa kluczowego. To dzięki temu opinie w pewnym stopniu wpływają na wzrost pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania.
Recenzje na stronach czy sklepach internetowych to czynnik pozytywnie wpływający na każdą ze stron zaangażowaną w sprzedaż produktów lub usług. Dla potencjalnego klienta opinie są cenne ze względu na to, że pozwalają wybrać produkt najchętniej wybierany i najlepiej oceniany przez resztę społeczności. Dla sprzedawcy zwiększają szansę na zakup produktów przez nowych klientów, a dla robotów Google stanowią dodatkowe wsparcie w procesie pozycjonowania strony www czy e-sklepu.
3 odpowiedzi
Według przeprowadzonych badań < jakiś link do tych badań? Źródło pliz?
hej, podrzucam źródła:
https://www.linkedin.com/pulse/92-now-read-online-reviews-evaluate-local-businesses-how-ben-schiftan
https://www.brightlocal.com/research/local-consumer-review-survey/
https://virayo.com/online-reputation-management/importance-of-online-reviews/
https://www.neurosciencemarketing.com/blog/articles/reviews-good-bad.htm
https://nusani.com/online-reviews-50-stats-know/
https://searchengineland.com/88-consumers-trust-online-reviews-much-personal-recommendations-195803
https://econsultancy.com/bad-reviews-improve-conversion-by-67/
https://bizibl.com/marketing/download/bad-reviews-are-good-business-power-negative-reviews
https://techcrunch.com/2016/01/03/you-dont-want-a-5-star-review/
Jedyne sensowne rozwiązanie w Polsce to TrustMate