Gdy pandemia wywróciła rynek do góry nogami, oferty pracy na specjalistę ds. SEO zaczęły pojawiać się jak grzyby po deszczu. W związku z tym, wiele osób postanowiło się przebranżowić – jedni wybrali kursy, drudzy czytali książki, jeszcze inni poszli na studia z marketingu cyfrowego – wszystko po to, by móc odnaleźć się w nowej branży. Ale czy to wystarczy? Jak ubiegać się o takie stanowisko? Czym odznaczyć się na rozmowie rekrutacyjnej i wreszcie – gdzie szukać pracy? Dziś rozmawiamy ze specjalistami firmy Senuto – Sarą Booth-Wrotkowski, HR manager i specjalistą od marketingu treści Wojtkiem Maroszkiem, który dodatkowo zajmuje się administrowaniem nowego portalu rekrutacyjnego SEO Jobs.
Jakie umiejętności powinien posiadać idealny kandydat na stanowisko związane z SEO?
SARA: Osoba ubiegająca się o pracę w dziale SEO, powinna przede wszystkim wyróżniać się analitycznym myśleniem – bez tego w tej pracy ani rusz! Od kandydatów oczekujemy praktycznej znajomości kodów HTML/CSS i PHP, standardowych i aktualnych SEO praktyk w B2B i B2C, umiejętności posługiwania się narzędziami analitycznymi i tymi dedykowanymi pod SEO. Ponadto wymagana jest znajomość środowiska MS, ze szczególnym naciskiem na Excela.
O jakich narzędziach SEO mówimy?
Fundamenty to oczywiście narzędzia Google, czyli Google Analytics, Search Console i Tag Manager. Nie obejdzie się też bez narzędzi do keyword researchu i analizy widoczności – takich jak Senuto. Oprócz tego narzędzie monitorujące backlinki (Ahrefs), Screaming Frog, Surfer… Narzędzi na rynku jest wiele i dobry specjalista powinien kilka znać bardzo dobrze, a dodatkowo umieć wspomagać się innymi.
Przejdźmy do praktycznej części rekrutacji… Jakie zadania można dać do rozwiązania kandydatowi?
Można i powinno się zadać wiele pytań, które sprawdzą, czy i na ile kandydat w ogóle rozumie SEO – chociażby, czym różni się “White hat” od “Black hat”, albo jak rozdzielić ruch brand od non-brand. Warto stworzyć środowisko testowe i dać do rozwiązania zadania weryfikujące umiejętności techniczne potrzebne do samodzielnej optymalizacji popularnych systemów CMS.
WARTO PRZECZYTAĆ: 10 grzechów głównych SEOwca
Na jakie umiejętności miękkie powinniśmy zwrócić uwagę przy wyborze idealnego specjalisty SEO?
Na dociekliwość, chęć rozwoju zawodowego, umiejętność adaptacji – zmiany algorytmów Google mają wpływ na pozycję stron klientów. Szczególnie ważna jest również komunikatywność, ponieważ bardzo przydaje się w relacjach z klientami. Do pracy na niestandardowych projektach przyda się też kreatywność i dobre umiejętności organizacyjne.
Czy osoby, które interesują się marketingiem cyfrowym, ukończyły kurs internetowy związany z SEO, mają szansę na zatrudnienie?
Tak – niektóre firmy oferują płatne (i również niestety bezpłatne) staże dla osób chcących wejść w świat SEO. Oczekują zainteresowania branżą, umiejętności analitycznych i wyciągania wniosków, podstawowej wiedzy HTML i tego, jak działa strona internetowa oraz wyszukiwarka.
Ile powinien zarabiać junior, a ile senior? Od czego zależą stawki?
Jak pokazał raport Senuto “Praca w SEO 2020”, mediana zarobków dla juniora SEO to ok. 3500 zł brutto, a zarobki seniorów zaczynają się od 7000 zł. Stawki zależą od oczywistych czynników jak wielkość firmy czy miasto, a jeśli chodzi o kandydata to oczywiście od doświadczenia i udokumentowanych sukcesów na poprzednich stanowiskach
Co poradziłabyś osobom, które dopiero chcą zacząć swoją karierę w SEO? Gdzie się szkolić, gdzie szukać pracy?
Na początku warto przyswoić podstawową teorię, a potem dość szybko przejść do praktyki – warto spróbować wypozycjonować np. swojego bloga lub sklep internetowy znajomych. Trzeba też śledzić aktualności z branży i blogi o SEO, by być na bieżąco. Jeśli chodzi o szukanie pierwszej pracy w SEO, to warto rozejrzeć się za stanowiskiem junior SEO specialist lub nawet za stażem i dać sobie pierwsze kilka miesięcy na zrozumienie podstaw i dalsze ukierunkowanie zawodowe.
Jakiś czas temu Wasza firma wystartowała z portalem ogłoszeniowym, na którym można znaleźć oferty pracy skierowane wyłącznie do specjalistów z branży SEO. Dlaczego zdecydowaliście się na stworzenie takiego miejsca w sieci?
Wojtek: Można powiedzieć, że jako Senuto generalnie dążymy do integrowania branży SEO w Polsce. Jest ona nieuregulowana – nie bardzo wiadomo, czy to bardziej IT, czy marketing; momentami brakuje jasnych zasad i definicji. Tak jest nie tylko w Polsce – generalnie SEO to młoda dziedzina, która wciąż się kształtuje. Z tego powodu szczególnie potrzebuje inicjatyw, dedykowanych miejsc w sieci i specjalnych projektów, które wzmocnią jej integralność. Właśnie jednym z takich projektów jest SEO Jobs, gdzie specjaliści mogą znaleźć pracę w zawodzie, a pracodawcy – idealnych kandydatów.
POLECAMY RÓWNIEŻ: Jak wykorzystać potencjał artykułów sponsorowanych
Kto powinien rozglądać się tam za wymarzoną pracą?
To idealne miejsce dla samotnych Pań i Panów po 40. roku życia, mających dość bezowocnych spotkań… Wróć, nie ten serwis. Jeśli chodzi o SEO Jobs, pracę mogą znaleźć nie tylko doświadczeni specjaliści, ale też juniorzy czy nawet osoby, które dopiero szukają wejścia do świata SEO – na stronie pojawiają się również oferty stażowe. Jak już wspomniałem, branża SEO jest nieuregulowana, nie ma więc bariery w postaci konieczności ukończenia konkretnych studiów czy zdobycia certyfikatów, aby zajmować się pozycjonowaniem.
Jak funkcjonuje portal? Kto może umieścić tam swoje oferty, a kto może na nie odpowiedzieć?
Oferty pracy mogą umieszczać nie tylko agencje reklamowe czy SEO, ale również firmy z innych branż, które akurat potrzebują do zespołu specjalisty od pozycjonowania. Wśród „naszych” pracodawców jest na przykład międzynarodowy start-up, który umożliwia klientom tworzenie zdjęć do dokumentów, jak paszport czy dowód osobisty, bez wychodzenia z domu. Zarówno w przypadku pracodawców, jak i kandydatów, jedynym wymogiem korzystania z serwisu – a więc tworzenia ofert i odpowiadania na nie – jest założenie konta.
Jacy specjaliści znajdą tam dla siebie ogłoszenia?
Przede wszystkim specjaliści od pozycjonowania stron, ale również ci od, nazwijmy to, dziedzin pokrewnych. Mam na myśli przede wszystkim SEO copywriterów, czyli osoby zajmujące się pisaniem tekstów zoptymalizowanych pod wyszukiwarki.
Ile kosztuje korzystanie z portalu?
Korzystanie z portalu na ten moment jest darmowe. Przewidujemy wprowadzenie opłat za umieszczanie ogłoszeń, ale to dopiero za jakiś czas. Ceny będą konkurencyjne względem tradycyjnych portali pracy – to nie ma być projekt, dzięki któremu dorobimy się firmowego jachtu do wypływania w SEO rejsy [SEORejs to cykliczna branżowa impreza, która odbywa się latem na Mazurach – red.]. Podstawowym celem jest integracja branży.
W Waszej ofercie jest informacja – portal znów jest dostępny – czy oznacza to, że jest to wielki powrót?
Pierwsze było Senuto Jobs. Nasz autorski serwis z ogłoszeniami o pracę w branży SEO wystartował jeszcze w 2019 roku i jako pilotażowy projekt był dostępny gdzieś do jesieni 2020 roku. Wyciągnęliśmy feedback i zdecydowaliśmy postawić stronę na nowo – w oparciu o nieco inny system. Teraz, po kilkumiesięcznej przerwie, wracamy z odświeżonym serwisem pod nazwą SEO Jobs. Idea pozostała ta sama: tworzyć pierwsze i jak na razie jedyne miejsce w sieci z ogłoszeniami o pracę w SEO.
ZOBACZ TEŻ: Narzędzia SEO. Na jakim etapie, które narzędzie i do czego je wykorzystać?