Real Time Marketing – subiektywny przegląd najciekawszych case’ów z 2020r.

Real Time Marketing – subiektywny przegląd najciekawszych case’ów z 2020r.

W Real Time Marketingu liczy się czas reakcji, kreatywność oraz umiejętność łączenia wątków. Przy podejmowaniu działań tego typu niezbędna jest również wiedza na temat aktualnych wydarzeń, znajomość kodów kulturowych oraz umiejętność rozwiązywania kryzysów. Zobaczmy, jak marki poradziły sobie z wykorzystaniem tego rodzaju promocji. Oto nasz subiektywny przegląd najciekawszych case’ów z kategorii Real Time Marketing, które “zadziały się” w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy.


mBank wyszedł z twarzą

Skoro mówimy o wpadkach… Programiści mBanku przez pomyłkę rozesłali użytkownikom aplikacji mobilnej serię dziwnych komunikatów w powiadomieniach typu push, następującej treści: 

“Wiadomość testowa. test wiadomości push”, “mBank pozdrawia :). Życzymy miłego dnia”, “test wiadomości push. ęśąćż”. 

Klienci banku szybko zareagowali na sytuację dzwoniąc na infolinię i masowo logując się na konta, co z kolei spowodowało blokadę serwera. W mediach społecznościowych również zawrzało. Wkrótce bank opublikował na swojej stronie komunikat, w którym przeprosił klientów za wpadkę, a pod koniec dnia… zmienił logo na ęśąćż. 

Bank zebrał 33 tys. reakcji, prawie 2 tys.komentarzy i ok 1700 udostępnień zdjęcia. Są to wyniki organiczne, więc można powiedzieć że ta sytuacja, w dobie gdy Facebook ucina zasięgi, stanowi sukces marketingowy.

Oczywiście wpadka, mogła pociągnąć za sobą straty wizerunkowe, gdyby nie szybka reakcja banku oraz dystans, którym wykazali się jego specjaliści od PR. Sprawą zainteresowały się również inne marki, które zainspirowane treścią powiadomień, zaczęły masowo tworzyć memy oraz wrzucać posty. 

Allegro utworzyło grafikę przypominającą zrzut ekranu, na którym widniały powiadomienia z aplikacji Allegro, przypominające te z mBanku: “wiadomość testowa. test wiadomości push”, “test wiadomości push. ęśąćż”, “allegro pozdrawia mBank. Każdemu może się zdarzyć! 😉 Chcecie coś z Allegro?”. 

Sieć Lidl Polska, również postanowiła wykorzystać tekst jednej z wiadomości, do reklamy szkolnych zeszytów:

WARTO PRZECZYTAĆ: Kamil Soja i jego przepis na słodki marketing


“Bitwa o Empik”

Bardzo świeżym przykładem działania RTM jest reakcja sieci Empik na zamieszki, które miały miejsce podczas Marszu Niepodległości. W internecie krążyło zdjęcie, przedstawiające zajście do któego doszło pod jednym ze sklepów w Warszawie. Sieć na swoim fanpejdżu opublikowała post, w którym bezpośrednio zwróciła się od uczestników wydarzeń: 

Takim działaniem Empik starał się rozładować i tak napiętą już sytuację w kraju, na którą miał wpływ wyrok Trybunału Konstytucyjnego i w jego konsekwencji – Strajk Kobiet. Na komunikat marki szybko zareagowali fani – 20 tys. reakcji, prawie 800 komentarzy, 3,6 tys. udostępnień pod zdjęciem. Co istotne, większość reakcji miała pozytywny wydźwięk.


BNP Paribas Bank Polska pogratulował nominacji

Na uwagę zasługuje również pomysł BNP Paribas Bank Polska, który na Facebooku zareagował na oscarową nominację dla  Jana Komasy – reżysera filmu Boże Ciało. Na profilu opublikowano grafikę opatrzoną ciekawą grę słów.  

Ten zabieg językowy nawiązywał nie tylko do nazwy nominowanego do Oscarów filmu, ale także do biblijnego przemienienia chleba w Ciało Boże. 


Porshe namawiało do odłożenia kluczyków

Rok 2020 był trudnym czasem, przede wszystkim ze względu na sytuację epidemiologiczną na świecie. Wiele marek wykorzystało ten czas do edukowania swoich klientów na temat COVID-19 i namawiania ich, żeby zostali w domach. Przykładem ciekawej akcji jest kampania “Żeby nie kusiło. Zostań w domu”. Porshe zdecydowało się na recykling treści. Na podstawie starych materiałów reklamowych, marka stworzyła nową reklamę, namawiającą klientów, do pozostania w domu. 

Co więcej, aby akcję przedłużyć, Porshe wysłało pokrowce na samochód do influencerów marki, po to by ich “nie kusiło”.


Burger King zdradził sekret Whoppera

Pandemia pomogła udowodnić największym restauratorom, takim jak Burger King, że dobro konsumenta jest dla nich priorytetem. Francuski oddział Burger King’a na Twitterze dowiódł tego, wstawiając przepisy na tradycyjne wykonanie swoich pionierskich kanapek, takich jak “Whopper” czy “Big Fish”.  W przepisie znalazły się produkty dostępne w każdym sklepie spożywczym, po to aby każdy przeciętny konsument mógł wykonać kanapkę w domu.

W ten oto sposób, Burger King zebrał 17 tys. polubień i prawie 4 tys. udostępnień przepisu na domowego “Whoppera”. 


Po królewsku zachowały się również inne marki…

W styczniu 2020r. świat obiegła informacja, że książę Harry postanowił zrezygnować ze swojego tytułu. To był gorący temat, który marki sprytnie wykorzystały. Ikea postanowiła dodać otuchy Harry’emu i zapewnić go, że nie tylko tron może być wygodnym siedziskiem: 

Amica natomiast skupiła się na księżnej Meghan, która podobno naciskała na Harry’ego, aby ten zrezygnował z królewskich obowiązków i – nawiązując do niezależności aktorki – opublikowała reklamę swojej kuchenki wolnostojącej (z koroną), bo jak wiemy, Meghan najbardziej zależało właśnie na byciu niezależną od rodziny królewskiej:

Żywiec zachowuje dystans

Do marek, które postanowiły przekonać swoich klientów do zachowywania się zgodnie z obostrzeniami obowiązującymi w dobie pandemii, dołączył również Żywiec, który zmienił swoje logo. Odtąd parę tańczącą krakowiaka dzieli zalecany przez Ministerstwo Zdrowia, dystans społeczny a nad nimi widnieje hasło “Ż odpowiedzialnie”. 

https://www.facebook.com/ZywiecMeskimZdaniem/photos/a.177342925630254/3032063413491510


Rok 2020 obfitował w różne wydarzenia, z których większość oscylowała wokół pandemii koronawirusa. Niemniej jednak, marketingowcy cały czas trzymali rękę na pulsie i mimo trudnej sytuacji gospodarczej, ten dział wcale nie miał mniej pracy, czego dowodem są powyższe działania RTM. 

Spis treści:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Może Ci się spodobać także:

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.