Quora po polsku kontra linkowanie zewnętrzne. Jak wykorzystać portal w celach marketingowych? [CZĘŚĆ II]

Quora po polsku kontra linkowanie zewnętrzne. Jak wykorzystać portal w celach marketingowych? [CZĘŚĆ II]

Wracamy do Was z drugą częścią rozmowy o stosunkowo młodym, polskim serwisie społecznościowym – Quora po polsku. W naszej publikacji kontynuujemy temat potencjału marketingowego, który niesie ze sobą portal. Wypytujemy strateżkę content marketingu – Annę Wawszkiewicz oraz Glorię Ziencinę-Kawulę, Head of Community w Quora po polsku, o to jak najlepiej wykorzystać Quorę w pracy marketingowca.


Mimo, że polska wersja Quory z roku na rok zyskuje na popularności, wciąż brak na niej reklam. Czy na Quorze pojawi się kiedyś przestrzeń dla reklamodawców? 

Gloria Ziencina – Kawula: Quora po polsku nie oferuje na ten moment możliwości publikacji reklam i treści sponsorowanych. Dla odbiorców jest to spora zaleta. Platforma reklamowa dostępna jest w języku angielskim. Oferuje ona szereg możliwości i cały czas jest ulepszana. Jeśli więc waszą grupą odbiorców są użytkownicy anglojęzyczni (pochodzący z całego świata), to warto zapoznać ze szczegółami jej działania. 

Anna Wawszkiewicz: Obecnie Quora jest po tej jasnej stronie Internetu, jest jednym z niewielu miejsc, które jest wolne od reklam. Quora nie umieszcza nawet reklam własnych, jak na przykład robi to Spotify.

Quora jest przeciwieństwem Google’a, który swoimi algorytmami decyduje o tym, co wyświetli nam się w wynikach organicznych na pierwszej pozycji. Na Quorze jest zupełnie inaczej – to my użytkownicy oceniamy, która odpowiedź jest dobra i powinna być windowana w górę.


W odpowiedziach na Quorze niejednokrotnie możemy znaleźć linki odsyłające do innych stron. Czy linkowanie zewnętrzne, w tym miejscu, jest dozwolone?

Anna Wawszkiewicz: Quora jest miejscem, w którym można przekierowywać do swoich stron i artykułów, których jesteśmy autorami, do których się odnosimy lub xródeł z których korzystamy. Trzeba jednak pamiętać, że na Quorze użytkownicy chcą poznać odpowiedź na swoje pytanie, a nie link z przekierowaniem do tej odpowiedzi. Jeżeli ekspert udziela odpowiedzi na serwisie Quora i dodatkowo wkleja link do swojego bloga lub treści umieszczonej w czasopiśmie branżowym, to w ten sposób daje potwierdzenie wiedzy i pozwala jeszcze lepiej poznać kontekst, w którym zostało zadane pytanie. Jeśli odpowiedź stanowi jedynie link prowadzący do artykułu, to my – jako społeczność – patrzymy na to bacznym okiem, ponieważ w większości przypadków, jedynym celem tego jest przekierowanie użytkownika na inną stronę.  

WARTO PRZECZYTAĆ: Influencer Marketing. Ile kosztuje influencer?


Jak można pracować z wykorzystaniem Quory? 

Anna Wawszkiewicz: Udzielając odpowiedzi na Quorze można pracować nad rozpoznawaniem persony, budować pozycję eksperta lub kreować markę osobistą. Poza tymi możliwościami, jakie daje nam portal, jest też inna magiczna opcja. Nie możemy pracować dla Quory, ale jeśli autorzy, czynnie biorą udział w rozwijaniu społeczności, mogą uznawać siebie za wolontariuszy Quory. Bez problemu można wpisać to np. na LinkedIn w sekcji wolontariat lub standardowo – w CV. 


Gdzie lepiej się udzielać, na polskiej czy angielskiej wersji Quora? 

Anna Wawszkiewicz: Jest to trudne pytanie i mogłabym na nie marketingowo odpowiedzieć – to zależy. Jeśli chodzi o angielską Quorę, to wiadomo, że jest ona bardziej rozwinięta, ponieważ powstała znacznie wcześniej i ma duże zasięgi. 

Jeśli prowadzi się działalność w Polsce to branie udziału w tworzeniu krajowej społeczności jest najlepszym rozwiązaniem. Jeżeli nasz produkt, czy usługa są udostępniane na skalę międzynarodową, warto wówczas udzielać się na angielskiej Quorze. 

Trzeba jednak pamiętać, że znajdziemy tam dużą konkurencję.

Kompromisowym rozwiązaniem jest udzielanie się na obu wersjach serwisu. Jeśli jednak wkręcimy się w działania na Quorze i będziemy czynnymi użytkownikami na obu wersji językowych, jest duże ryzyko, że nie odkleimy oczu od ekranu. Tworzenie dobrego contentu na Quorze wymaga czasu.

POLECAMY RÓWNIEŻ: Nasza Klasa – dlaczego największy serwis social media w Polsce upadł?


Jak radzić sobie z konkurencją na Quorze? 

Anna Wawszkiewicz: W budowaniu jakościowych odpowiedzi na Quora warto wykorzystać kilka praktycznych pro tipów. 

  1. Zadbaj o to, aby oprócz merytoryki, treść była przyjemna dla oka, wyglądała dobrze i profesjonalnie. To trochę pokrywa się z pisaniem pracy dyplomowej. Przyznam, że to szalone porównanie, ale rzeczywiście tak jest. Po pierwsze mam na myśli dodawanie przypisów. Jeśli opisujemy jakąś fascynującą reklamę – dodajmy do niej link w naszej wypowiedzi. Jeśli mówimy o raporcie – w przypisach również powinien znaleźć się link do całego badania. Takie zabiegi uwierzytelnią i wzmocnią przekaz. 
  2. Wykorzystaj praktyki związane z pozycjonowaniem SEO. Nie od dzisiaj wiadomo, że łatwiej jest nam przyswajać wiedzę jeśli informacje są wypunktowane, oznaczone numeracją, ważne rzeczy są pogrubione, a cytaty wyróżnione są kursywą.
  3. Dodaj zdjęcie, grafikę czy infografikę do odpowiedzi. Czasami jest to grafika, która tylko przyciąga wzrok. Przykładem tutaj może być zdjęcie śpiącego psa umieszczone przy odpowiedzi na pytanie: “Co pomaga Ci lepiej spać?”. Ów pies nie wnosi żadnej merytoryki, nie mówi nic o odpowiedzi na pytanie, ale kiedy odpowiedź jest szczegółowa i merytoryczna, grafika jest wisienką na torcie, miłym zakończeniem. 


Za co można dostać bana na Quorze?

Gloria Ziencina – Kawula: W skrócie, za nieprzestrzeganie zasad i nie reagowanie na ostrzeżenia moderacji. Quora, jak każda platforma posiada regulamin i zestaw zasad, które akceptujemy zakładając konto. W Quora wierzymy, że wszyscy członkowie społeczności powinni dołożyć wszelkich starań, aby publikować pomocne treści oraz sprawiać, że strona stanowi wartościowy zasób wiedzy dla całej społeczności. Regulamin platformy znajdziemy na stronie Quuora.pl. Szczególnie istotne jest również przestrzeganie Zasad Okazywania Życzliwości i Szacunku. 

Konto może zostać zablokowane za takie działania jak wandalizm treści; publikowanie znacznej ilości pytań, odpowiedzi i innego rodzaju treści, które nie są pomocne; spam; powiązanie konta z podejrzanymi i/lub złośliwymi działaniami; angażowanie się w jedno lub więcej działań, które naruszają zasady okazywania życzliwości i szacunku oraz brak zmiany swojego zachowania po otrzymaniu ostrzeżenia od moderacji.

Moderacja dba o to, aby treści na platformie były pomocne, aby utrzymana została atmosfera wzajemnego szacunku oraz zachowany został merytoryczny poziom dyskusji. Z radością muszę przyznać, że to się udaje. Duży wkład mają tutaj sami członkowie społeczności, którzy swoim zachowaniem dają dobry przykład, a także dbają o wspólną przestrzeń zgłaszając do moderacji wszelkie naruszenia. 

Materiał przygotowała: Maria Ziaja, dziennikarka AdsTalk.pl

ZOBACZ TEŻ: Quora po polsku – czym jest i jak można wykorzystać portal w swojej codziennej pracy? [CZĘŚĆ I]

Spis treści:

Może Ci się spodobać także: