Quora po polsku – czym jest i jak można wykorzystać portal w swojej codziennej pracy? [CZĘŚĆ I]

Quora po polsku – czym jest i jak można wykorzystać portal w swojej codziennej pracy? [CZĘŚĆ I]

W internecie możemy dowiedzieć się wszystkiego, wpisując dane zapytanie w wyszukiwarkę Google. Jeżeli jednak, nie chcemy czytać tylko treści copywriterskich, a uzyskać bezpośrednią odpowiedź ekspercką, warto abyśmy zajrzeli na Quorę. Zaprosiliśmy dziś do wywiadu Annę Wawszkiewicz, strateżkę content marketingu oraz Glorię Ziencinę-Kawulę, Head of Community w Quora po polsku, do rozmowy o tym, jak portal można wykorzystać w pracy marketingowca.  Zapraszamy na pierwszą część naszej rozmowy.


Czym jest Quora? 

Anna Wawszkiewicz: Quora to miejsce, w którym można zadać absolutnie każde pytanie. Jest to przestrzeń dla każdego: zarówno dla ucznia, który ma zadanie domowe do rozwiązania i szuka odpowiedzi; dla nauczyciela, który nie wie jak poprowadzić lekcję i szuka inspiracji, jak i dla dla eksperta, który może się pokusić o napisanie odpowiedzi na pytanie związane z jego branżą. 

Quora to przede wszystkim społeczność – bardzo otwarta, zachęcająca do tego, aby być aktywnym – nie bać się pytać i dzielić się swoim doświadczeniem. 

Na Quorze znajdziemy treści, które są tworzone wyłącznie przez użytkowników. Gloria (Ziencina-Kawula – przyp.red.), która opiekuje się polską społecznością Quory, jest również jedną z jej użytkowniczek. 

Quora poszła w ślad innych mediów społecznościowych i stworzyła kręgi, które są odpowiednikiem grup dyskusyjnych i forów.

Od jak dawna Quora istnieje w Polsce i czy dorównuje angielskiej wersji – lub kiedy dorówna?

Gloria Ziencina – Kawula: Po kilku miesiącach przygotowań, pracy całego zespołu oraz testów alfa wersja beta Quora po polsku została uruchomiona jesienią 2019 roku. Do testów beta zaprosiliśmy aktywnych użytkowników Quora po angielsku pochodzących z Polski oraz grupę chętnych osób, które wcześniej z Quora nie miały zbyt wielkiej styczności, ale chętnie testują nowinki. Po kilku tygodniach testów, wprowadzania poprawek w tłumaczeniach platformy i błędów, które wskazywali testujący, Quora po polsku została oficjalnie otwarta 9 grudnia 2019 roku.  Od tego czasu prężnie rośniemy, a z każdym dniem przybywa coraz więcej osób korzystających z platformy. Z dnia na dzień powiększają się także zasoby wiedzy oraz tematyka pytań i odpowiedzi. Wraz z wzrostem Quora po polsku wprowadziliśmy dla użytkowników kolejne funkcje, takie jak Quora Digest – unikatowy, spersonalizowany na podstawie zainteresowań i aktywności każdego użytkownika newsletter z najciekawszymi odpowiedziami z obszaru jego zainteresowań, a także Kręgi – rodzaj subforum/grupy – które może założyć i prowadzić każdy z użytkowników budując w ten sposób własną społeczność zebraną wokół konkretnego zagadnienia lub tematyki. Kręgi nastawione są na współpracę, jest to więc świetne miejsce aby wspólnie z innymi osobami wymieniać się wiedzą i doświadczeniem w konkretnych obszarach. Jest to też sposób na budowanie marki osobistej i promowania siebie jako zaangażowanego eksperta. 

W 2021 roku uruchomiliśmy program nominacji Najlepszych Autorek i Autorów Quora po polsku. Co miesiąc jeden z twórców otrzymuje to wyróżnienie, w ramach podziękowania i uznania jego wkładu w budowanie wspólnej bazy wiedzy, dzielenia się treściami wysokiej jakości i bycia przykładem dla innych osób, rozpoczynających przygodę z Quora po polsku. Nominowani ogłaszani są w kręgu  pod nazwą Krąg Wewnętrzny, który jest swego rodzaju centrum Quora po polsku. W tym kręgu można znaleźć bieżące informacje, wskazówki, a także najciekawsze pytania i odpowiedzi.

Dużą zaletą Quora po polsku jest bardzo wysoka jakość treści tworzonych przez naprawdę zaangażowanych i wiarygodnych autorów, oraz przyjazna atmosfera wzajemnego szacunku.

WARTO PRZECZYTAĆ: Jak poprawić zasięgi na LinkedIn, dzięki odpowiednim hashtagom

Co można osiągnąć dzięki obecności na Quorze? 

Anna Wawszkiewicz: Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, ponieważ na Quorze możemy wyróżnić 2 główne typy użytkowników. 

Pierwszy rodzaj to czytelnicy, którzy mają konto na Quorze, ale nie udzielają się – nie piszą ani nie odpowiadają na pytania. Mimo to, mają możliwość czytania wpisów, dołączania do kręgów zainteresowań oraz wyszukiwania tematów, które ich interesują. Quora ma za zadanie zaspokoić naszą ciekawość. Na Quorze mamy możliwość uzyskania wiedzy prosto od specjalistów, dzięki funkcjom dostępnym na Quorze możemy sprawdzić, kto odpowiedział na dane pytanie i jakie ta osoba ma kompetencje. 

Drugi rodzaj użytkowników Quory stanowią autorzy – osoby które piszą pytania i odpowiedzi. Autor pytań, może uzyskać odpowiedzi prosto od ekspertów lub osób pasjonujących się danym tematem. Natomiast osoby, które udzielają odpowiedzi, mają najlepszą możliwość do wzmocnienia swojej pozycji eksperta. To kolejny sposób na budowanie marki osobistej, podobnie jak robi się to na LinkedIn. 

Czy ta platforma może wpłynąć na rozwój biznesu i w jaki sposób? 

Anna Wawszkiewicz: Wszystko zależy od typu branży. Quora wspiera rozwój biznesu na podstawie siły jednostki, czyli – jeśli wypowiadam się jako pracownica firmy X – buduję siłę marki X, jeśli natomiast wypowiadam się jako ekspert – wzmacniam własną markę osobistą. 

Wsparcie dla biznesu jest tutaj trochę pośrednie. Opieramy się na wiedzy, umiejętnościach, jesteśmy transparentni.

Quora dedykowana jest doradcom i ekspertom w danych dziedzinach, dlatego, jeśli biznes, który prowadzimy jest związany z procesem doradczym, albo specjalizuje się w ściśle określonych zagadnieniach, np. fizyce kwantowej, pszczelarstwie czy content marketingu, Quora pozwoli nam na zdobycie uwagi konsumentów, którzy poszukują odpowiedzi na zadane pytania. Największy “problem” polega na tym, że te pytania są bardzo różne. Czasem nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, jakie pytania rodzą się w głowach internautów. 😉

W oparciu o te pytania, producenci mogą udoskonalać swoje produkty… 

Anna Wawszkiewicz: Otóż to! Quora jest miejscem, doskonałym do poznawania swoich klientów. Na podstawie tego, co interesuje internautów, marketingowcy mogą stworzyć lub udoskonalić personę.

Na Quorze możemy dowiedzieć się kim jest nasz klient, co go interesuje, co jest dla niego ważne. 

Przedstawiciele, jakich branż powinni znaleźć się na Quorze? 

Anna Wawszkiewicz: Quora, tak jak wspomniałam, jest skierowana do każdego, bez względu na wiek, płeć, zainteresowania czy kwalifikacje. Na ostatnim meet up’ie Quora po polsku (spotkanie społeczności Quora, które odbywa się raz w roku) poznałam m.in. fizyka, nauczyciela, emerytowaną profesorkę – każda z tych osób znalazła swoją niszę na Quorze, dzięki czemu każda z nich ma możliwość rozwijania się i dzielenia się swoją wiedzą.

Myślę że każda branża powinna się tam znaleźć, zwłaszcza teraz, kiedy Quora po polsku prężnie się rozwija i (jeszcze) jest tam miejsce dla wielu nisz, które poszczególne marki mogą wypełnić i zająć miejsce autorytetu. 

Ciekawym przykładem jest tutaj pszczelarstwo. Właściciel rodzinnej firmy zajmującej się produkcją miodu i innych wyrobów pszczelarskich, udziela się aktywnie na Quorze, odpowiadając na setki pytań obejmujących jego specjalizację. Jest to świetny przykład reklamy pośredniej – dzielenie się swoją wiedzą, doświadczeniem i uchylenie rąbka tajemnicy na temat swojego biznesu.  Nie jest to baner wyskakujący obok zapytania. Nikogo nie atakujemy przekazem marketingowym, a jednak marka pokazana jest w pozytywnym kontekście. 

Materiał przygotowała: Maria Ziaja, dziennikarka AdsTalk.pl

ZOBACZ TEŻ: Google Ads. Ile kosztuje reklama w Google?

Spis treści:

Może Ci się spodobać także: