Mata twarzą polskiego McDonald’s. Czy raper popełnił błąd?

Mata twarzą polskiego McDonald’s. Czy raper popełnił błąd?

Od 18 października br. w polskich restauracjach sieci McDonald’s można zamówić „Zestaw Maty”. Współpraca rapera z marką spotkała się z negatywnymi komentarzami ze strony opinii publicznej. Pomimo że Mata nie jest pierwszą gwiazdą, która reklamuje “śmieciowe jedzenie” to właśnie na niego wylała się największa fala hejtu na przestrzeni ostatnich lat. Czy słusznie? Przypomnijmy, kto jeszcze z branży show biznes promował fast foody i inne niezdrowe produkty. 


Ekipa sięgnęła po lody Koral, Mata po Maka. Dlaczego hejt wylał się na rapera, podczas gdy Frizz zbierał same pochwały? 

Wakacje 2021 należały do znanych youtuberów z Ekipy. Razem z marką Koral stworzyli własne lody, które szybko znikały ze sklepów. Co prawda pojawiały się pogłoski, że lody Ekipy to coś w rodzaju znanych Lulków, jednak nikt nie zarzucał influencerom promowania wśród dzieci i młodzieży niezdrowych nawyków. Co znajdziemy w lodach Ekipa? 

Polewa Lodów Ekipy to głównie tłuszcz kokosowy, cukier oraz mleko w proszku (czyli standardowo). Na liście składników jest dużo cukru, syrop glukozowy (na szczęście nie glukozowo-fruktozowy) ale w lodach to jest zupełnie normalne. Z dodatków, znajdują się tu emulgator – mono- i diglicerydy kwasów tłuszczowych, a także stabilizatory takie, jak guma guar, mączka chleba świetojańskiego, kwas cytrynowy i aromatypodaje portalspozywczy.pl. 


Dietetycy biją na alarm “zestaw Maty to 1119 kcal!”

Z informacji na internetowej stronie McDonald’s wynika, że limitowany zestaw Maty składa się z potrójnego cheeseburgera (Potrójny Ch33sburger), średnich frytek oraz Vanilla Matcha Latte (Matchak Latte).

–  Rozumiem, że środowiskom wege- i eko- ta współpraca może się nie podobać. Widzę wpisy, że „można było przecież promować wersje wege jakiejś kanapki, a nie potrójnego cheesburgera i matchę z mlekiem”, a McDonald’s nie wykorzystał swojej szansy. Owszem, można było. Tylko do współpracy wybrano Matę, który nie jest ani wegetarianinem, ani weganinem. Osadzenie go więc w roli twarzy burgera roślinnego miałoby mało wspólnego z czymś, co przecież jest tak ważne w dzisiejszych czasach – z wiarygodnościąkomentuje dla nas Żaneta Kurczyńska, współwłaścicielka agencji PR Synertime. 

Spot reklamowy McDonald’s z udziałem Maty

Nie posądzałabym Maty o największe zło tego świata, a tak teraz wygląda dyskusja – że przez niego młodzież tyje. Nie. Młodzież tyje przez złe nawyki żywieniowe, które na pewnym etapie nie zostały im wpojone. Dlaczego nie mówi się o roli rodziców, opiekunów, etc.? Wszystko jest dla ludzi – więc dopóki mamy wybór to z niego korzystajmy – dodaje ekspertka. 


Piłkarz Realu Madryt twarzą sieci McDonald’s w Belgii 

Kolejną gwiazdą, która wzięła udział w kampanii reklamowej dla McDonald’s jest Eden Hazard. Sportowiec w czerwcu tego roku postanowił wesprzeć w promocji światowego giganta. Odważny krok piłkarza, mocno odbił się na jego wizerunku, fani Realu nie ukrywali zdziwienia jego zachowaniem. 

Współpraca Roberta Lewandowskiego z Coca-Colą 

W latach 2011- 2018 duma polskiej piłki nożnej była związana z marką Coca-Cola. Kapitan reprezentacji Polski niejednokrotnie był krytykowany za współpracę z producentem napojów gazowanych. Zarzucano mu, że wizerunek sportowca propagującego zdrowy tryb życia, nie pasuje do promowania niezdrowych produktów typu cola. 

Nie tylko Robert był twarzą Coca-Coli, warto wspomnieć o influencerach takich jak Maffashion, Czarek Jóźwik, Robert Pasut czy Rafał Masny z kanału Abstrachuje, którzy również współpracowali z marką, choćby przy produkcji serialu „Storyline”. 


Mata nie jest jedynym raperem, który został twarzą niezdrowych produktów 

W 2017 roku hip-hopowcy Pezet i Małolat wzięli udział w akcji promocyjnej dla Sprite. Raperzy na potrzeby kampanii reklamowej pod hasłem “Born to FRESH” przygotowali piosenkę, która stanowiła tło muzyczne spotu.

Z kolei w reklamie napoju energetycznego Tiger wystąpił raper Focus, natomiast na początku lat 00’ Funky Filon promował lody Koral nucąc tekst “Wszystkie ziomki jedzą tylko lody Koral”.

Raper Funky Filon razem z wokalistką Kasią Rodowicz wziął również udział w kampanii reklamowej McDonald’s w 2003 roku. Wówczas była to największa kampania wizerunkowa o zasięgu międzynarodowym pod hasłem: „i’m lovin’ it”. Reklama bezpośrednio odnosiła się do stylu życia gości restauracji, wplatając markę McDonald’s w rytm ich dnia.

Kto hejtuje Matę? 

Jak się okazuje, Mata został zaatakowany nie przez swoich słuchaczy, czyli “generację Z”, a osoby starszego pokolenia.  

– Media społecznościowe zalały wpisy nt. współpracy rapera Maty z marką McDonald’s i co ciekawe – negatywne komentarze pojawiają się główne od odbiorców 25+. Choć słowo negatywne to delikatnie powiedziane – wręcz obwinia się młodego twórcę o wspieranie otyłości, negatywny wpływ na naszą planetę, ogłupianie młodych ludzi. Żyjemy w takich czasach, że z jednej strony mnie to nie zaskoczyło, ale z drugiej widzę pewien rozdźwięk, bo nie pamiętam, żeby aż taka dyskusja była w przypadku udziału np. Borysa Szyca i Michała Żebrowskiego w reklamie tej samej sieci fast-food twierdzi Żaneta Kurczyńska, ekspertka ds. kreowania wizerunku. 

Pozycja McDonald’s jest na tyle ugruntowana, że na pewno jej wizerunek na tym nie ucierpi, jak twierdzi nasza ekspertka, Mata na współpracy również może tylko skorzystać. 

– Skąd więc ta dyskusja? Bo jest zasięgowa. Bo influencerzy czy młodzi muzycy budzą dziś więcej emocji niż aktorzy. Taka jest prawda. Czy te negatywne komentarze wpłyną na markę? Nie. Czy wpłyną na wizerunek Maty? Nie. Wystarczy wejść na Youtube’a, Instagrama i Twittera, i zobaczyć, ilu influencerów przetestowało już zestaw Maty. Tak się robi marketing. A że w tym przypadku nie promuje się wersji roślinnych produktów? Widocznie marka uznała, że to będzie dla niej lepszy wybór. Ważne, że ten wybór jeszcze ma. Tak jak każdy, kto zastanawia się nad wyborem żywieniowym – jedni jedzą dania wege, inni nie. Na tym polega wolność wyboru podsumowuje Kurczyńska

Spis treści:

Może Ci się spodobać także: