Korzyści płynące z rejestracji znaku towarowego, a sklep internetowy

Korzyści płynące z rejestracji znaku towarowego, a sklep internetowy

Wstęp

Założenie własnego sklepu internetowego i praca włożona w jego rozwój to ogromny wysiłek, którego w pełni świadomi są wszyscy przedsiębiorcy. Warto zdać sobie sprawę z tego, że należy zadbać o każdy czynnik dotyczący biznesu – również ten prawny, który pomoże czuwać nad marką i jej właścicielem. Chcesz chronić swój sklep internetowy, ale w zasadzie nie wiesz, co właściwie masz chronić? Przede wszystkim zarejestruj swój znak towarowy! Wszystko, co musisz wiedzieć o rejestracji znaku towarowego sklepu internetowego, znajdziesz w artykule, który masz przed sobą. Przeczytasz w nim, jakie korzyści daje tego typu ochrona, oraz w jaki sposób dzięki niej można walczyć z nieuczciwymi reklamami Google Ads.

Znak towarowy jako środek dowodowy

Pozostając w kontekście ewentualnych naruszeń Twojego prawa przez konkurencję warto wiedzieć, że po zarejestrowaniu znaku towarowego urząd wyda Ci świadectwo ochronne. To dokument, który stanowi urzędowe potwierdzenie, że jesteś właścicielem swojej marki. Wskazuje, od kiedy przysługuje Ci ochrona i dla jakich towarów lub usług masz monopol. Dokument ten w przypadku jakiegokolwiek sporu dotyczącego Twojej marki w łatwy sposób pozwoli wykazać przysługujące Ci do niej prawa. Co ważne, jeśli nawet podobnym oznaczeniem posłużyłaby się firma nie będąca Twoją konkurencją, a więc nie naruszająca Twojego znaku towarowego to i tak świadectwo ochronne może stanowić dowód tego, że to ta firma dopuściła się ewentualnego plagiatu, a nie że to Ty jesteś sprawcą takiego działania. Już nawet poprzez samą datę złożenia podania o rejestrację znaku będziesz w stanie łatwo wykazać od kiedy co najmniej posługujesz się tym znakiem.

Walka z nieuczciwą konkurencją

Jeśli posiadasz zarejestrowany znak towarowy, a Twoja konkurencja zaczyna posługiwać się znakiem podobnym, bardzo często sprawę sporu, który na kanwie powyższego najczęściej wyniknie, załatwić może samo okazanie świadectwa ochronnego. Jeśli to nie wystarczy, dzięki rejestracji możesz z łatwością wykazać swoje prawa do marki np. przed sądem. Rejestrując znak towarowy, nabywasz prawo zakazania konkurencji posługiwania się Twoim oznaczeniem. O ochronie prawa do marki w praktycznym tego ujęciu będę jeszcze pisał dalej.

Walka z trollami domenowymi

Możliwa jest też sytuacja, że ktoś inny (np. nieuczciwa konkurencja) zarejestruje domenę, która naruszać będzie Twoje prawa, chociażby zarejestrowany znak towarowy. W każdym przypadku posiadanie zarejestrowanego znaku towarowego może być tu wystarczające do tego, aby wygrać przed sądem sprawę o prawa do takiej domeny. Warto też wiedzieć, że w Polsce jednym z sądów rozstrzygających spory dotyczące domen z rozszerzeniem .pl jest Sąd Polubowny ds. Domen Internetowych przy Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji. Jeżeli więc ktoś poprzez rejestrację domeny z rozszerzeniem .pl naruszy Twoje prawa, możesz skierować przeciwko niemu pozew do ww. sądu. Zarejestrowany znak towarowy będzie jednak istotny również przed wszystkimi innymi sądami.

Walka z nieuczciwą reklamą

Kwestia możliwości prowadzenia reklamy w formie Ads czy SEO na oznaczenie cudzej marki, czy firmy jest kwestią bardzo złożoną i nie sposób omówić ją tu globalnie. Z praktycznych kwestii, które powinieneś wiedzieć to natomiast to, że zarejestrowany znak towarowy daje możliwość szybkiego i skutecznego zablokowania reklam konkurencji uruchomionych na Twoją chronioną markę. Dzięki rejestracji słownego znaku towarowego możesz np. zablokować reklamy, które wykorzystują Twoją nazwę, wypełniając prosty formularz zgłoszeniowy udostępniany w szczególności na poniższych platformach:

Dla szybkiej i skutecznej reakcji na działania konkurencji dobrze jest więc w miarę możliwości dokonać rejestracji znaków towarowych.

Koszt rejestracji znaku towarowego

Jeśli już znasz najważniejsze korzyści, które dla ochrony Twojej marki w Internecie daje rejestracja znaku towarowego, czas dowiedzieć się jakie koszty się z tym wiążą. Otóż w przypadku rejestracji znaku towarowego w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej i przy założeniu, że rejestrujemy jeden znak towarowy w jednej klasie towarowej lub usługowej, łączny koszt opłat urzędowych z tym związanych to 890 zł. Rejestracja znaku towarowego w EUIPO jest już nieco droższa i kosztuje co najmniej 850 euro. Jeśli więc podchodzisz do swojego biznesu przyszłościowo warto już teraz pomyśleć o rejestracji znaku towarowego.

Spis treści:

Jedna odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Może Ci się spodobać także:

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.