Kiedy konsultacja SEO jest lepsza od audytu SEO

Kiedy konsultacja SEO jest lepsza od audytu SEO

Przyjęło się, że współpraca z agencją SEO zaczyna się od wykonania audytu SEO. Wykonanie audytu SEO na początku współpracy pomaga odszukać i rozwiązać większość (jeżeli nie wszystkie) błędy technologiczne / techniczne strony, które mogą po prostu uniemożliwić jej promocję. Aby realizacja audytu przebiegła możliwie bezproblemowo, niezbędne jest jednak wsparcie ze strony klienta w postaci wdrożenia zgłoszonych zmian – szczególnie technicznych, skupionych na silniku witryny. Wydaje się to oczywiste, ale z doświadczenia wiemy, że często z tym właśnie punktem są największe problemy zwłaszcza, gdy klient nie ma poczucia, że audyt może cokolwiek zmienić w pozycji strony.


Rozmowa zamiast audytu SEO?

W SEMURAI też często zaczynamy współpracę od analizy strony. Nie zawsze w jej efekcie powstaje dokument z listą zadań. Czasami, po prostu, doprecyzowujemy plan działania. A czasami… Może się okazać, że czas potrzebny na wykonanie analizy, spisanie jej, przedstawienie i doprecyzowanie będzie tak długi, że lepiej po prostu się spotkać i porozmawiać. Jak to? Osobiście wiele razy przekonałem się, że tylko w czasie godzinnej rozmowy udawało mi się przekazać istotne dla biznesu informacje, które po wdrożeniu potrafiły znacznie poprawić pozycję strony w Google. Oczywiście nie w ciągu kwadransa od zakończenia spotkania. Pierwsze zmiany na plus było widać już po około 2 tygodniach.

Choć oczywiście analiza witryny omówi kwestie związane z jej optymalizacją, działaniem czy budową, to jednak często i tak najważniejsze dla obu stron będzie działanie w systemie tzw. quick wins. To krótkie, szybkie zadania, które najczęściej dadzą się wypracować w godzinę, dwie.


WARTO PRZECZYTAĆ: Techniczna optymalizacja strony WWW – czy jest konieczna?


Jak wygląda konsultacja SEO?

Wszystko zależy od potrzeb klienta – konsultacja czasem skupia się na wyjaśnieniu, dlaczego warto uruchomić sobie bazę wiedzy, czasem na omówieniu widoku kategorii, a innym razem na błędach widocznych w Google Search Console.

Choć konsultacje często zaczynają się od “nie wiem, czego potrzebuję”, kończą zazwyczaj na omówieniu konkretnego problemu, który – w mojej ocenie – okazuje się kluczowy dla budowania coraz wyższej pozycji w Google.


Konsultacja SEO. Jak się do niej przygotować?

Jeżeli posiadamy zdefiniowany problem i szukamy rozwiązania, to sprawa jest prosta. Umawiamy się na rozmowę, omawiamy temat i – miejmy nadzieję – cieszymy z rozwiązanego kłopotu. Jeżeli chcemy ogólnie porozmawiać o stronie i o tym, jak ją poprawić pod kątem SEO oraz podnieść jej pozycję w Google, to niezbędne będzie udostępnienie specjalistom dostępu do Google Search Console i Google Analytics. Warto też przygotować się do takiego spotkania – przemyśleć pytania, wątpliwości. 

Jak w SEMURAI odbywają się takie konsultacje? W pierwszej kolejności sam chcę lepiej zrozumieć biznes moich klientów. Pozwala mi to dostrzec potrzeby, jakie musi  realizować witryna – zarówno  wobec użytkowników, jak i samej firmy. W międzyczasie badam stronę dostępnymi narzędziami takimi jak: SiteBulb, Google Search Console, Lighthouse. Jeżeli strona posiada dużo widoków i podstron, często analizę w SiteBulb rozpoczynam jeszcze przed konsultacją, aby móc omówić wyniki w czasie rozmowy.

Swojemu rozmówcy daję czas na notowanie moich uwag, a i nierzadko nagrywam takie rozmowy, aby móc potem przesłać je do klienta. Jeżeli posiadam notatki lub dodatkowe pliki z eksportami danych – przesyłam je w trakcie lub po zakończeniu konsultacji. Jeżeli poruszonych zostało sporo wątków – często przekazujemy także podsumowanie.

Konsultacje SEO – podobnie jak wizyta u lekarza – mają pewne ramy, których się trzymamy: wywiad, badanie, diagnoza, omówienie sposobów udzielenia pomocy. To jednak, jak będzie wyglądał każdy z tych elementów zależy indywidualnie od tego, co dolega pacjentowi. 


POLECAMY TAKŻE: Copywriting w służbie SEO



Kiedy wybrać audyt SEO, a kiedy konsultację?

  • Jeżeli wiesz w jakim obszarze na Twojej stronie internetowej jest problem – konsultacja SEO jest prawdopodobnie dobrym rozwiązaniem.
  • Jeżeli prowadzisz nieduży biznes, a Twoja strona nie posiada dużej liczby podstron – prawdopodobnie konsultacja będzie dobrym pomysłem.
  • Budujesz nową stronę internetową lub planujesz wprowadzenie nowej wersji strony – tutaj raczej przyda się audyt strony.
  • Masz dużo zróżnicowanych pytań dotyczących SEO swojej strony? Konsultacje SEO będą usługą dla Ciebie.
  • Szukasz agencji/freelancera, który zajmie się SEO Twojej strony? Zamiast w ciemno wybierać osobę – zrealizuj usługę konsultacji. Zobaczysz wtedy, co SEOwiec ma do powiedzenia. Być może poświęcisz 100-200zł na rozmowę, ale z drugiej strony uchronisz się przed utratą kilkunastu tysięcy złotych wydanych na współpracę, która niewiele by wniosła.
  • Chcesz upewnić się, że Twój tok rozumowania jest prawidłowy – konsultacja SEO.


Jeżeli posiadasz w swojej organizacji osoby, które są w stanie wprowadzać zmiany techniczne oraz treściowe i w zasadzie brakuje Ci tylko kogoś, kto byłby w stanie odpowiednio ukierunkować je w działaniu, możesz zdecydować się na wykupienie konsultacji w formie abonamentu. W ten sposób będziesz mieć np. 2 – 5 – 10 godzin konsultacji każdego miesiąca, co sprowadzi się do tego, że będziesz mógł odzywać się do eksperta SEO z niemalże każdym pytaniem, w dowolnym momencie. 


PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ: 10 grzechów głównych SEOwca

Spis treści:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Może Ci się spodobać także:

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.