W obecnych czasach trudno wyobrazić sobie poszukiwanie informacji w Internecie bez pomocy wyszukiwarek. Niezmiennie od wielu lat zdecydowanie największą popularnością w Polsce i na świecie cieszy się wyszukiwarka Google. Nic dziwnego. Wbrew wszelkim opiniom dostarcza ona wysokiej jakości wyniki dopasowane do zapytania jakie w oknie dialogowym wpisze użytkownik. Dorównanie monopoliście jest na obecną chwilę praktycznie niemożliwe, ponieważ Google zgarnia aż 93% użytkowników. Google oprócz wyszukiwarki posiada szereg dedykowanych usług, które tworzą system popularnych i użytecznych aplikacji – doskonałym przykładem jest Gmail.com, czyli usługa pocztowa. Ponadto Google jest domyślną wyszukiwarką dla większości popularnych przeglądarek w Polsce.
To właśnie te czynniki sprawiają, że reklama własnej firmy w Google generuje najlepsze korzyści i dochody dla przedsiębiorstwa. Osoby zainteresowane marketingiem w Google mają do dyspozycji dwie możliwości promocji – poprzez wykupienie sponsorowanej reklamy (np. usługa Google Ads) oraz pozycjonowanie. I to właśnie proces pozycjonowania dziś postaram się przybliżyć. Dowiedz się jak zaistnieć w Google dzięki pozycjonowaniu!
Czym jest pozycjonowanie?
Pozycjonowanie stron internetowych to długofalowy proces, który prowadzi do podwyższenia pozycji strony www na wybrane słowa kluczowe – frazy w wynikach organicznych (czyli nie sponsorowanych – reklama) wyszukiwarek, takich jak na przykład Google. Dlaczego proces pozycjonowania jest usługą długofalową? Ponieważ z reguły wyniki pracy specjalisty lub agencji SEO widoczne są dopiero po pewnym czasie, który uzależniony jest od konkurencyjności oraz budżetu jaki firma planująca poprawić pozycje w wynikach wyszukiwania może przeznaczyć na pozycjonowanie.
Ważnym czynnikiem jest również wiedza i doświadczenie jaką dysponuje firma pozycjonująca. Jeśli strategia pozycjonowania strony obrana jest nieprawidłowo lub firma korzysta z wątpliwych praktyk takich jak systemy wymiany linków, niskiej jakości treść czy niepoprawna optymalizacja witryny – widoczność strony nie wzrośnie, a prawdopodobnym jest nawet otrzymanie kary w postaci filtra lub bana, czyli całkowitego wyindeksowania (usunięcia) strony z Google.
Jakie korzyści daje pozycjonowanie stron?
Posiadanie strony internetowej to dziś absolutny „must have” dla każdej firmy, która poważnie myśli o biznesie i dba o swój wizerunek. Jeśli nie jesteście jednak wielką i popularną marką, prawdopodobnie wasza strona nie będzie spełniać swojego głównego zadania jakim jest pozyskiwanie nowych klientów, ponieważ nie będzie generować odpowiedniego ruchu użytkowników. Dzięki pozycjonowaniu fraz kluczowych na pierwszą stronę wyników Google potencjalny klient ma szansę wyświetlić link do Twojej strony i w niego kliknąć. Do głównych korzyści jakie generuje pozycjonowanie możemy zaliczyć:
- długofalowe efekty – pozycjonowanie stron internetowych w Google to usługa nad którą stale się pracuje i na efekty trzeba trochę poczekać, ale kiedy strona już wyląduje na wysokiej pozycji zwykle generuje ruch na stronie przez długi czas, nawet bez konieczności podejmowania dodatkowych działań,
- docierasz do grupy docelowej – użytkownik, który wchodzi na stronę z wyników wyszukiwania w danym momencie szuka informacji, usługi lub produktu. Jeśli Twoja oferta będzie dla niego odpowiednia, to z dużą dozą prawdopodobieństwa dokona zakupu.
- zwiększasz sprzedaż – rosnący ruch użytkowników z grupy docelowej to z kolei rosnąca sprzedaż produktów lub usług, a co za tym idzie większe dochody.
- zyskujesz wiarygodność – badania pokazują, że użytkownicy ufają stroną, które zajmują wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.
- wyniki działań SEO można zmierzyć – za pomocą narzędzi takich Google Analytics czy Google Search Console możesz sprawdzić na jakie słowa kluczowe pojawia się użytkownikom Twój serwis internetowy oraz jaki ruch generuje.
- budujesz wizerunek eksperta w swojej branży – duży wpływ na pozycjonowanie strony ma systematyczny rozwój działu aktualności lub bloga, dzięki któremu możesz wypromować swoją markę osobistą jako specjalistę w danej dziedzinie.
Co ma wpływ na wyniki wyszukiwania Google?
Jedynie Google posiada dokładną wiedzę jakie czynniki wpływają na pozycje strony w wyszukiwarce. Bazując na doświadczeniach użytkowników i osób zajmujących się trudną sztuką jaką jest pozycjonowanie w Google da się wyodrębnić kilka elementów, które pozwalają podnieść widoczność strony w wynikach wyszukiwania. To między innymi:
- Czynniki On-Site: słowa kluczowe w tytule strony, słowa kluczowe w treściach i nagłówkach, poprawna architektura strony dostosowana do słów kluczowych, słowa kluczowe w meta tagach, długość, jakość i unikalność contentu, linki wewnętrzne w treści oraz w nawigacji, szybkość ładowania strony oraz jej dostosowanie do urządzeń mobilnych, dane strukturalne i frazy kluczowe w adresie URL.
- Czynniki Off-Site: linki zewnętrzne, jakość linków zewnętrznych oraz ich ilość, słowa kluczowe w zakotwiczeniach, autorytet i wiek domeny, historia domeny, popularność marki (Google może brać pod uwagę również wzmianki o brandzie, które nie są podlinkowanie!) oraz powiązanie tematyczne domen linkujących.
Jak zacząć pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google?
Aby skutecznie wypozycjonować stronę w Google warto dokładnie przemyśleć i zaplanować cały proces. W pozycjonowaniu kieruję się zasadą, że lepiej od początku postawić na wysoką jakość prac, ponieważ niska jakość i działanie po omacku może w perspektywie długofalowej przysporzyć więcej problemów niż korzyści. Jak zacząć walkę o wysokie pozycje w wyszukiwarce? Skorzystaj z poniższego schematu.
Wybór słów kluczowych
Pierwszym krokiem jest dokładny research i określenie, które słowa kluczowe pasują do oferty proponowanej przez Twoją firmę oraz czy cieszą się popularnością wśród użytkowników wyszukiwarki internetowej. Tylko takie słowa mają realny potencjał na przekonwertowanie w klienta docelowego. Często firmy oferujące pozycjonowanie proponują swoim klientom frazy, których nikt nie szuka, ponieważ wiedzą, że takie słowa nie posiadają konkurencji i będzie można je łatwo wypromować oraz pochwalić się wynikami. Uważaj na takie praktyki!
Aby wybrać odpowiednie słowa kluczowe możesz wykorzystać darmowe narzędzie, które oferuje wyszukiwarka – Keyword Planner Tool. To narzędzie sugestii słów kluczowych dla kampanii Google Ads. Aby z niego skorzystać należy posiadać konto Google, najlepiej z aktywną kampanią Google Ads – otrzymasz wtedy bardziej dokładne dane na temat ilości wyszukiwań danych słów kluczowych.
Oczywiście Planner Tool to nie jedyne narzędzie, z którego powinieneś skorzystać. Do dyspozycji masz cały szereg aplikacji ułatwiających te zadanie. Na rynku polskim do najpopularniejszych należą Semstorm i Senuto, dzięki którym możesz sprawdzić również to na jakie słowa promuje się Twoja konkurencja.
W swojej analizie podpieram się również Clusterickiem i danymi z Search Console. Ta metoda sprawdza się jednak wtedy, kiedy strona działa już pewien czas, posiada podstawową optymalizację i wpięty kod GSC, w którym pojawiły się dane na temat skuteczności działań SEO w Google takich jak właśnie słowa kluczowe i ich ilość wyświetleń.
Audyt strony i optymalizacja ON-SITE
Kolejnym krokiem do wypozycjonowania strony jest audyt SEO (oczywiście jeśli strona już istnieje) i jej późniejsza optymalizacja. Audyt SEO to analiza strony internetowej pod kątem czynników wpływających na pozycje strony w wyszukiwarce. Dokładny audyt pozwala wychwycić główne problemy z jakimi boryka się witryna i zawiera zalecenia oraz porady umożliwiające poprawienie widoczności w wyszukiwarce.
Na podstawie audytu możesz przejść do optymalizacji strony internetowej, która polega na dostosowaniu struktury, kodu strony, meta tagów, treści czy grafiki do słów kluczowych oraz najlepszych praktyk SEO.
Przygotowanie treści ze słowami kluczowymi
Kiedy już wybierzesz odpowiednie słowa kluczowe, popularne wśród użytkowników i pasują do Twojego profilu biznesowego, powinieneś przygotować treści, które będą zawierały wybrane frazy. Nie staraj się wpychać słów na siłę, ale buduj teksty tak, aby były ciekawe dla użytkownika, a jednocześnie zawierały najważniejsze frazy i ich odmiany.
Istotne jest, aby treść miała odpowiednią długość (sprawdź jakie treści posiada Twoja konkurencja) oraz aby słowa kluczowe były odpowiednio rozmieszczone. W tekstach staraj się używać również semantycznych słów kluczowych LSI, czyli słów pobocznych. Więcej o tym czym jest LSI możesz przeczytać w moim artykule.
Jeśli pisanie sprawia Ci problemy i zajmuje zbyt dużo czasu możesz skorzystać z usług firmy zajmującej się copywritingiem, która posiada doświadczenie w tworzeniu treści SEO i wie, jak zrobić dobry tekst, który będzie odpowiednio rankował. Pamiętaj, że copywriter będzie wymagać od Ciebie briefu i zwykle koszt dobrej jakości treści zaczyna się od 25 zł/netto za 1000 znaków ze spacjami.
Linkowanie – tworzenie linków na zewnętrznych witrynach
Mocne linki na zewnętrznych stronach internetowych to ciągle jeden z najważniejszych czynników jaki wpływa na pozycjonowanie i widoczność w Google strony internetowej. Pozyskiwanie linków z innych stron wpływa na budowę jej popularności i przekazuje tak zwany PageRank (czyli algorytm, który jest patentem Google) między poszczególnymi dokumentami w sieci. Jakie linki warto zdobywać?
Przede wszystkim warto postawić na linki z tematycznie powiązanych stron, które cieszą się dobrą widocznością w wynikach organicznych oraz posiadają dobry profil linków przychodzących. Jak sprawdzić linki przychodzące do domeny możesz przeczytaj w moim artykule. Do najpopularniejszych metod linkowania możemy zaliczyć:
- publikacje artykułów sponsorowanych,
- wpisy gościnne,
- dodawanie komentarzy na blogach,
- posty na forach,
- dodawanie wpisów w katalogach stron lub bazach firm,
- wypowiedzi eksperckie,
- wizytówki NAP,
- ogłoszenia
- budowa własne zaplecza SEO
Kilka sprawdzonych sposobów na pozyskanie mocnych linków znajdziesz w tym wpisie.
Rozwój sekcji blog/aktualności poprzez dodawanie tematycznych i eksperckich treści
Google lubi, kiedy strona „żyje” i jest stale aktualizowana. Dzięki tworzeniu i publikacji nowej, tematycznej treści masz szansę pozyskać dodatkowy ruch użytkowników z tak zwanego długiego ogona, czyli fraz składających się z kilku słów oraz wypromować swoją firmę i osobę, jako eksperta w danej branży. Tematy do artykułów możesz wyszukiwać poprzez analizę danych w Google Search Console, generatora tematów w Semstorm lub Answerthepublic.com lub sprawdzenie tego czego użytkownicy szukają na forach internetowych lub grupach na Facebooku.
Ponadto rozwój treści w dziale aktualności czy blogu wpływa na budowanie tzw. topical authority w obrębie domeny, a to z kolei poprawia pozycje fraz głównych Twojej strony internetowej.
Monitoring i analiza wyników
Pozycjonowanie to proces długofalowy dlatego stale oraz na bieżąco należy monitorować efekty i w przypadku problemów szukać rozwiązań, które sprawią, że pozycja i widoczność strony powędruje w górę. Do analizy możemy wykorzystać darmowe narzędzia, m.in. te udostępniane przez Google. Wśród nich mamy do dyspozycji Google Search Console, czyli narzędzie, w którym możemy śledzić informacje o ilości wyszukiwań naszej strony, średniej pozycji strony czy ilości kliknięć w nasz odnośnik w wynikach. Ponadto warto korzystać z Google Analytics czy narzędzi do monitorowania pozycji takich jak Stat4Seo, które codziennie odpytuje wyszukiwarkę na wskazane przez nas frazy.
Gdzie warto szukać pomocy w pozycjonowaniu stron www?
Jeśli zdecydujesz się na samodzielne poprawianie pozycji w wyszukiwarce Google swojej strony internetowej to pomocy możesz szukać przede wszystkim na największym polskim forum dotyczącym SEO, czyli Forum PiO – pozycjonowanie i optymalizacja. Kolejnym cennym źródłem informacji jest blogosfera dotycząca marketingu w Internecie. Blogów możecie szukać na przykład za pomocą odpowiednich zapytań do wyszukiwarki lub skorzystać z Planety SEO, czyli platformy zrzeszającej polskie blogi o marketingu internetowym.
Wartościowym źródłem wiedzy o pozycjonowaniu stron w Google są również branżowe grupy na Facebooku. Największa z nich SEO/SEM Polska liczy 23,5 tysiąca użytkowników, którzy chętnie dzielą się własną wiedzą i doświadczeniami.
Na początku przygody z SEO warto zaopatrzyć się również w odpowiednią literaturę, która pomoże poznać podstawy pozycjonowania czy branżowe terminy. Z polskich „produkcji” mogę polecić „Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. Jak się to robi. Wydanie III”, od której sam swego czasu zaczynałem.
Dla fanów szkoleń w formie wideo polecam kurs papaSEO Grzegorza Strzelca, który posiada wieloletnie doświadczenie w pozycjonowaniu i pracy dla takich firm jak Onet czy TVN. Jak możemy przeczytać na stronie kursu: „Kurs PapaSEO to bardzo starannie wyselekcjonowane tematy, wybrane z ponad 12 lat doświadczeń na rynku z małymi firmami i największymi markami w Polsce!”. Z własnego doświadczenia wiem, że szkolenia od Grześka to naprawdę kawał wartościowego contentu dla początkujących, jak i bardziej doświadczonych specjalistów SEO.
W poszukiwaniu informacji o pozycjonowaniu warto wybrać się również na różnego rodzaju konferencje, takie jak np. Festiwal SEO organizowany w Katowicach. W imprezie uczestniczą najlepsi specjaliści, którzy w kuluarowych rozmowach dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniami na temat tego jak przechytrzyć algorytm wyszukiwarki Google. To właśnie tam możesz poznać najlepsze „smaczki” i informacje z „pierwszej ręki”.
Ile kosztuje pozycjonowanie strony?
Ile kosztuje skuteczne pozycjonowanie? Na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi. Wszystko zależy od konkurencji i ilości słów kluczowych, jakie chcemy pozycjonować. Do sprawdzenia, ile musisz wydać na działania SEO, aby przyniosły one poprawę pozycji w Google potrzebna będzie dokładna analiza działań konkurencji.
W wytypowaniu domen największej konkurencji możesz skorzystać z narzędzi takich jak Semstorm czy Senuto. Następnie powinieneś przeanalizować jak bardzo zaawansowane działania prowadzi konkurencja – ile linków miesięcznie pozyskuje i jaki jest ich koszt, ile contentu tworzy, czy jak bardzo zaawansowaną stronę posiada.
Koszt miesięczny działań SEO dla witryny o zasięgu lokalnym zwykle zaczyna się już od 500 zł. W przypadku sklepów internetowych należy liczyć się już z wydatkiem minimum 2000 zł/netto miesięcznie. Kwoty te oczywiście są czysto orientacyjne. Jak wspomniałem o wszystkim decyduje konkurencja i ilość słów, na które chcesz poprawić widoczność w wyszukiwarce.
Lokalne pozycjonowanie – daj się znaleźć klientom w swojej okolicy
Jeśli prowadzisz mały lokalny biznes taki jak salon fryzjerski czy mechanikę samochodową najlepszą strategią SEO jaką możesz obrać jest pozycjonowanie lokalne, czyli pozycjonowanie strony na frazy związane z Twoją lokalizacją – regionem, miastem, a nawet dzielnicą. Pozycjonowanie lokalne posiada liczne zalety. Przede wszystkim z reguły jest znacznie tańsze od pozycjonowania na frazy ogólne, a ponadto trafiasz bezpośrednio z ofertą do klientów w swojej okolicy.
Aby dostrzec potencjał wyszukiwania lokalnego warto zwrócić uwagę na kilka ciekawych danych, jakie pokazują, że skuteczne pozycjonowanie stron na rynku lokalnym to coś co powinno Cię zainteresować:
- 88% użytkowników na urządzeniach mobilnych telefonuje albo odwiedza firmę w ciągu 24 godzin,
- 46% wyszukiwań w Google ma charakter lokalny,
- 97% użytkowników szuka firm lokalnych,
- Google jest liderem globalnym rynku wyszukiwarek posiadającym aż 72,47% udziałów w wyszukiwaniach na urządzeniach stacjonarnych,
- 86% użytkowników sprawdza informacje o firmie w Mapach Google,
- 92% użytkowników wybierze firmę z pierwszej strony Google,
- Nawet 25% użytkowników, którzy weszli na naszą stronę, może zostać naszymi przyszłymi klientami.
Google posiadając te informacje, w pewnym momencie zorientowało się, że warto byłoby dać małym lokalnym firmom możliwość pokazania się w Internecie. Dzięki usłudze Google Moja Firma masz szansę zaprezentować swoją działalność, nawet bez konieczności posiadania strony internetowej!
Dane z wizytówki Google Moja Firma zwykle wyświetlają się użytkownikom na zapytania lokalne nad wynikami organicznymi (zaraz pod reklamą Google Ads), co daje duże możliwości i realną szansę rywalizowania z dużymi markami, które posiadają znacznie większe budżety na usługi SEO.
Jak zaistnieć w Google dzięki pozycjonowaniu – podsumowanie
Jak widzisz pozycjonowanie to jedna z najlepszych metod na dotarcie do klientów w Internecie oraz sprzedaż swoich produktów lub usług. Poprawa pozycji strony w wynikach najpopularniejszej wyszukiwarki jest jednak zadaniem, w trakcie którego należy uzbroić się w cierpliwość, ponieważ efekty zauważalne są dopiero po pewnym czasie, a samo Google bierze pod uwagę wiele czynników rankingowych. Skuteczne działania SEO pozwolą Ci zaistnieć w wyszukiwarce i przyniosą Twojej firmie dodatkowe dochody.