Artykuły sponsorowane na stałe weszły do strategii wielu specjalistów SEO, ale coraz częściej stają się obiektem zainteresowania marketerów, mniejszych biznesów czy sklepów online. Jak wybrać miejsce na publikację i o czym pamiętać, planując umiejscowienie artykułów sponsorowanych w swojej strategii? Na te pytania odpowiem poniżej – zapraszam do lektury.
Czym są artykuły sponsorowane
Artykuły sponsorowane to zewnętrzne publikacje, które w pewnym kontekście poruszają zagadnienia związane z daną marką. Może być to artykuł poruszający dane zagadnienie, artykuł promocyjny lub wzmianka w jednym z akapitów.
Artykuły sponsorowane zazwyczaj są płatne. Na rynku istnieje kilka platform, umożliwiających bezproblemowy zakup miejsc pod artykuły sponsorowane na jednym z kilkunastu tysięcy polskich serwisów. Jedną z nich jest Linkhouse.co.

Korzyści artykułów sponsorowanych
Według badania Link Building w Polsce 2018 przeprowadzonego przez Linkhouse, ponad 96% specjalistów SEO decyduje się na zakup artykułów sponsorowanych. Co wpływa na popularność płatnych publikacji i dlaczego tak wielu marketerów decyduje się na tego typu działania SEO?
Artykuły sponsorowane jako wsparcie pozycjonowania
Walka o widoczność w wynikach wyszukiwania już od dłuższego czasu jest zacięta. Firmy prześcigają się w nowych sposobach dotarcia do klienta końcowego. Artykuły sponsorowane, dzięki zamieszczonych w nich linkach mogą w olbrzymiej mierze przyczynić się do sukcesu i wysokich pozycji firmy w wynikach wyszukiwania Google.
Artykuły sponsorowane jako źródło ruchu
Płatne publikacje, które linkują do stron docelowych, mogą być świetnymi źródłami ruchu. Dla wielu nowych klientów, taki artykuł może pełnić rolę pierwszego touchpointu z daną marką, a wzmianka zachęci ich do zapoznania się z ofertą sklepu lub przejścia na stronę. Artykuły sponsorowane mogą “odpłacić się” bardzo wartościowym ruchem, który ciężko byłoby pozyskać, wykorzystując inne kanały promocji.
Artykuły sponsorowane jako działania PR
Jeżeli publikacja jest zamieszczona na wiarygodnym i znanym grupie docelowej portalu, wpływa to na budowę wizerunku danej osoby lub marki.

Dodatkowo, takie artykuły spełniają się nie tylko jako publikacje stricte pod SEO, ale także materiały promocyjne, osadzone w nieco bardziej neutralnym środowisku niż otoczenie marki. Niektórzy Wydawcy dodatkowo promują takie artykuły w swoich mediach społecznościowych czy poprzez newsletter, zapewniając treściom dodatkową promocję i widoczność.
Artykuły sponsorowane: co wziąć pod uwagę przy wyborze portalu
Skoro ustaliliśmy już, że publikacje sponsorowane mogą przynieść wiele benefitów, warto przeanalizować jakie parametry warto sprawdzić w momencie researchu miejsc na publikacje. Wyróżniłem kilka kryteriów, które zostały najczęściej wymienione w badaniu Link Building w Pols
Najpopularniejsze trzy czynniki to:
1. tematyczne powiązanie portalu z daną stroną: to bardzo istotny czynnik, który może stać się najważniejszym z kryteriów doboru publikacji. Jeżeli biznes działa w pewnej niszy, może być zainteresowany pozyskaniem artykułów sponsorowanych na równie niszowych, ale popularnych w danej grupie docelowej, portalach. Tego typu portale mogą mieć mniejszą widoczność w Google czy słabsze parametry SEO, ale powiązanie z tematem staje się w tej konfiguracji najważniejszą kwestią, decydującą o publikacji.

2. cena: za ceną stoi zazwyczaj kilkanaście kryteriów – język, rodzaj publikacji, ruch na stronie czy temat. Warto przeanalizować kilka opcji, zanim zdecydujesz się na wybór portalu.
3. widoczność w Google: im wyższa, tym lepsza. Za wielkością tego parametru bardzo często idzie także cena, dlatego warto założyć pewien budżet i na jego podstawie dobierać odpowiednie miejsca na publikacje sponsorowane.

Więcej czynników – zwłaszcza tych odnoszących się do samego podlinkowania – wraz z wyjaśnieniem ich istotności w procesie wyboru publikacji, znajdziesz w specjalnym wpisie na blogu Linkhouse.
Artykuły sponsorowane: dobre praktyki
Choć poszczególne artykuły sponsorowane zawsze będą się od siebie różnić, istnieje parę pomocnych, wspólnych mianowników. Poniżej znajdziesz kilka dobrych praktyk, które warto mieć “z tyłu głowy” przy planowaniu publikacji artykułów sponsorowanych.
Przygotuj swój tekst do publikacji
Jeżeli chcesz, by tekst prezentował się atrakcyjnie i budził zaufanie, odpowiednio przygotuj go do publikacji. Zadbaj o miniaturę, cover photo, opis meta description, lead – wstęp do artykułu, czy właściwe formatowanie. Pamietaj że masz istotny wpływ na to ile ruchu pozyska artykuł.
Nie pisz wyłącznie pod SEO
W dużej mierze artykuły sponsorowane publikowane są dla wypełnienia celów biznesowych i poprawy kwestii związanych z pozycjonowaniem. Oprócz tego, artykuł powinien być po prostu… interesujący i czytelny. Zadbaj o odpowiednie pokrycie tematu i nie powielaj utartych schematów. Niech artykuł niesie za sobą wartość dodaną!
Odpowiednio dobierz linki
Zanim zakupisz publikację, przeanalizuj daną domenę i publikowany na niej content. Dobierz temat artykułu, sprawdź ile linków możesz umieścić w treści i wybierz te, które mają potencjał na potencjalne kliknięcia do Twojej strony. Z mojego doświadczenia, treści okołoporadnikowe, konkursowe czy promujące inny, ekskluzywny content działają najlepiej – zalecam jednak testowanie.
Artykuły sponsorowane w Twojej strategii
Dobrze pokierowana strategia doboru i zakupu artykułów sponsorowanych może odpłacić się świetnymi rezultatami zarówno w kontekście SEO, jak i PR czy wzrostu sprzedaży. Pamiętaj, by każdy przypadek rozpatrywać indywidualnie i nie bać się testowania swojego podejścia. Jeśli zadziała, skalowanie jest niemal dziecinnie proste. Powodzenia!