Jak wygrać w Black Friday z dużymi graczami?

Jak wygrać w Black Friday z dużymi graczami?

Black Friday to doskonała okazja, aby zwiększyć przychody w sklepie. Problem polega na tym, że mało kto wie jak tego skutecznie dokonać. Z braku lepszych pomysłów, sklepy decydują się na najprostsze rozwiązanie, czyli wpompowanie dużych pieniędzy w kampanie, zakładając że “jakoś to będzie”. 

Niestety, często na koniec dnia okazuje się, że powierzchnię reklamową zgarniają najwięksi gracze, a cała reszta zostaje z “przepalonym” budżetem.

Sytuacja bez wyjścia? 

Niekoniecznie, jeśli nauczysz się wykorzystywać możliwości, jakie dają porównywarki cenowe. To obszar, który nie jest jeszcze zdominowany przez największych graczy. Więcej, możesz w nim wprowadzić automatyzację na własną rękę – wystarczy posiadać odpowiednią wiedzę i narzędzia.


Jak promować produkty na Ceneo.pl

Być może do tej pory nie sprzedawałeś swoich produktów przez porównywarki. Ba, być może w ogóle nie wiedziałeś, że masz taką możliwość. Tymczasem nie tylko możesz je tam sprzedawać, ale także dodatkowo promować. Na czym to polega?

Siłą porównywarek, takich jak Ceneo, jest możliwość uzyskania błyskawicznej informacji o najlepszej cenie dla konkretnego produktu. To właśnie dlatego Ceneo odpowiada za 1/8 sprzedaży w całym polskim e-commerce. 

Na Ceneo kolejność wyświetlania przedmiotów uzależniona jest od ich ceny. Jeśli jednak przyjrzysz się uważniej karcie produktu, zobaczysz że serwis oferuje także przestrzeń, w której ten domyślny sposób prezentacji, został zmieniony. O tym, czy przedmiot znajdzie się w tym miejscu, decyduje dopłata za zajmowaną pozycję. Dzięki temu, że podbijanie stawek odbywa się na zasadzie licytacji, proces nazywa się bidowaniem (z ang. bidding oznacza licytację).

Działanie tego mechanizmu jest banalne: kto da więcej, ten będzie wyżej. Choć nie zawsze jest to tak oczywiste. 

Sekcja, w której pojawiają się promowane oferty, znajduje się na karcie produktu. Rozpoznasz ją po tytule: „Najlepsze oferty wybrane przez Ceneo”. Mogą się tutaj znaleźć maksymalnie trzy propozycje. Kolejne przedmioty wyświetlają się już w domyślnym porządku.

Miejsca na promowane produkty jest mało, jednak gra jest warta świeczki – w tę sekcję klika niemal 70% użytkowników serwisu. Twoje produkty powinny się tutaj znaleźć, ale aby odnieść sukces musisz działać efektywnie.


Kiedy promowanie na Ceneo.pl się opłaca

Z marketingowego punktu widzenia, pierwsza pozycja na liście jest niezwykle atrakcyjna. Przyzwyczaiły nas do tego wyszukiwarki oraz wszelkiego rodzaju serwisy sprzedażowe. Presja na pierwsze miejsce jest tak duża, że łatwo zapomnieć o wysokiej skuteczności pozycji 2 i 3, które – to ważne! – są znacznie tańsze.

Dokładnie tak samo jest z Ceneo. Pierwsze miejsce wśród polecanych ofert wiąże się z dużym ryzykiem przepalenia budżetu. W szczególności dotyczy to kategorii, w której jest silna konkurencja.

“Atakując”’ pierwszą pozycję, może sprzedasz więcej produktów, ale koszty takiego działania na tyle mocno obniżą marzę, że finalnie sprzedaż okaże się nieopłacalna. O wiele rozsądniejszą strategią jest bidowanie w taki sposób, aby Twoje produkty wyświetlały się na drugiej lub trzeciej pozycji.

Drugim czynnikiem, decydującym o opłacalności bidowania, jest utrzymanie atrakcyjnej pozycji przy możliwie najniższych nakładach. Po co płacić 10 groszy więcej od konkurencji, jeżeli wystarczy przebić ich o jeden grosz? Przy takiej strategii masz gwarancję efektywnego działania. W Centeo, często spotykamy się z sytuacją gdy klient znacznie przepłaca za stawki – jak widać, zupełnie niepotrzebnie.  

Dlatego należy pamiętać, że sama pozycja na Ceneo, to jeszcze nie wszystko. Przed uruchomieniem bidowania produktów należy zrobić ich dokładną analizę. Nie wszystkie bowiem będą się równie dobrze nadawać do promowania. Niektóre należy wręcz w ogóle usunąć z bazy produktowej 


Które produkty promować? Centeo Ci w tym pomoże

Przeprowadzając analizę produktów, musisz cały czas pamiętać, że działasz w porównywarce. Nawet jeżeli możesz wpłynąć na domyślny układ wyświetlania przedmiotów, to dla klienta cena ma nadal duże znaczenie. Dlatego powinna być ona pierwszym elementem, który należy wziąć pod uwagę przy selekcji produktów. A dokładniej: różnica w cenie między Twoim sklepem, a konkurencją. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby Twoje produkty miały wyższą cenę. Kluczem do sukcesu jest, aby dysproporcja była stosunkowo mała.

W Centeo.pl, przetestowaliśmy setki różnych strategii. Najlepsze rezultaty przynosiło bidowanie produktów droższych od konkurencji maksymalnie o 10% w odniesieniu do najniższej ceny. Po przekroczeniu tego poziomu, konwersja była zdecydowanie słabsza.

Dodatkowym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę, przy dobieraniu produktów, jest ich popularność. Ma to szczególne znaczenie podczas krótkich kampanii, jak np. Black Friday. Szkoda czasu i środków na promowanie produktów, które po prostu nikogo nie interesują.


Jakie narzędzia zastosować do promowania na Ceneo.pl

Analiza produktowa

W procesie wyboru przedmiotów o największym potencjale, z pomocą przychodzi samo Ceneo. Po zaimportowaniu produktów do serwisu, uzyskasz dostęp do bardzo przydatnych raportów. Pierwszy z nich to “Oferty na Ceneo wg cen”, który umożliwia podgląd najniższych ofert konkurencji, w odniesieniu do każdego Twojego produktu. Na jego podstawie z łatwością wyeliminujesz zbyt drogie pozycje.

W trakcie analizowania cen, może się okazać że część Twojego asortymentu nie ma konkurencji. W przypadku takich produktów bidowanie nie ma sensu – nie masz z kim walczyć o najwyższe pozycje. W takiej sytuacji rozsądniejszym rozwiązaniem jest korekta cen, tak aby Twoja marża była wyższa.

Zwróć też uwagę na raport “Top 2000 rekomendowanych produktów”. Znajdziesz w nim zestawienie najlepiej ocenianych przedmiotów przez konsumentów – w dowolnie wybranym przedziale czasu. Mając dostęp do takich danych, wystarczy porównać analogiczny okres sprzed roku, aby szybko poznać produkty i kategorie o największym potencjale sprzedażowym np. podczas Black Friday. 

Zawsze podpowiadamy naszym partnerom, że powinni dostosować ofertę do potrzeb klienta. Doświadczenie nauczyło nas, że analiza potrzeb i zachowań klientów jest kluczowym elementem skutecznej rywalizacji między sprzedawcami. 


Uruchomienie bidowania 

Kiedy selekcję produktów masz już za sobą, możesz przystąpić do aktywnego promowania wybranych ofert. Dostęp do licytowania pozycji znajduje się w panelu Ceneo. Nie jest to skomplikowane narzędzie, ale wymaga od Ciebie dodatkowej pracy.

Po pierwsze, jego obsługa odbywa się w sposób ręczny. Każdy produkt musi mieć osobno ustawioną stawkę za pozycję, na której chcesz go wyświetlać. Jeżeli Twój sklep posiada setki albo tysiące produktów, to duże wyzwanie.

Po drugie, monitorowanie pozycji i kosztów z tym związanych leży wyłącznie po Twojej stronie. Bez bieżącej kontroli, oferty mogą z łatwością zostać zepchnięte przez konkurencję poza promowaną sekcję i być całkowicie niewidoczne dla użytkowników serwisu.

A to jeszcze nie koniec złych scenariuszy. W pewnym momencie może się okazać, że Twoja pozycja jest skrajnie przepłacona, bo konkurencja postanowiła nagle obniżyć swoje stawki. W efekcie będziesz płacić za coś, co w rzeczywistości jest dostępne za znacznie mniejsze pieniądze.

Rozwiązaniem tych wszystkich problemów jest Centeo – narzędzie, które w sposób automatyczny koryguje pozycje Twoich produktów, biorąc pod uwagę oczekiwania dotyczące pozycji oraz aktualne stawki konkurencji. Wystarczy ustawić pozycję, na której chcesz wyświetlać dany produkt, oraz wskazać powyżej jakich stawek przestać bidować.

Całą resztą zajmie się Centeo. Jest to aktualnie jedyne narzędzie dostępne na rynku, które pozwala na wygodną automatyzację oraz optymalizację płatnych kampanii w porównywarce Ceneo. Jeżeli chcesz poznać więcej szczegółów, wejdź na centeo.pl


Jak się reklamować przez porównywarki CSS

Jeśli planujesz wygrać z konkurencją w Black Friday, nie możesz zapomnieć także o porównywarkach CSS. To dzięki nim Twoja oferta może być wyświetlana w reklamach produktowych Google. 

Czym są reklamy produktowe? Wpisz w Google nazwę dowolnego przedmiotu. Na samej górze wyników wyszukiwania pojawi się zestaw kafelków, a na każdym z nich wariant danej oferty. Zarówno sposób prezentowania produktów, jak i miejsce ich wyświetlania, są niezwykle atrakcyjne. To właśnie dlatego reklama produktowa Google jest aktualnie jedną z najlepszych metod sprzedażowych w e-commerce.

Był to zapewne jeden z powodów, dla którego Google początkowo mocno ograniczało dostęp do tego miejsca innym porównywarkom. Taka polityka nie przypadła do gustu Komisji Unii Europejskiej, która nałożyła w 2017 roku na giganta z Doliny Krzemowej rekordową grzywnę ponad 2 miliardów euro, jednocześnie uznając te działania za monopolistyczne. Od tej pory, w kwestii reklam produktowych, wiele uległo zmianie.

Przede wszystkim, dostęp do najbardziej atrakcyjnych miejsc uzyskały także inne porównywarki. Co prawda, muszą one posiadać status oficjalnego partnera CSS od Google, ale nie jest to w stanie ograniczać ich funkcjonowania.

Jak zatem wykorzystać szanse, które daje reklama produktowa Google?


Strategie wykorzystania porównywarek CSS

Wbrew pozorom, współpraca bezpośrednio z Google nie jest najtańszym rozwiązaniem. Znacznie bardziej opłaca się skorzystać z usług alternatywnych partnerów CSS, takich jak Sembot. Reklamy produktowe Google działają na podobnej zasadzie aukcyjnej, co bidding na Ceneo. Dzięki temu, że nie jesteśmy obarczeni dodatkową marżą technologiczną nakładaną przez Google Shopping, możemy wykorzystać CSS na kilka sposobów.


Obniżenie kosztów reklamy

Przy uruchomieniu zewnętrznego CSS jak Sembot, możemy obniżyć CPC o około 20% bez straty dla ilości wyświetleń/kliknięć w produkt w reklamach PLA. Przy wysokich budżetach reklamowych, taka obniżka stanowi ogromną wartość.

Kiedy stosować?
Przy długofalowej strategii dla produktów z długiego ogona lub tych, które nie są bestsellerami


Zwiększenie ekspozycji

Działając jako CSS usuwamy około 20% marży Google Shopping, dzięki czemu możemy podwyższyć siłę przebicia naszej reklamy w stosunku do konkurencji. Czyli innymi słowy nie zmieniamy stawek CPC, jednak nasza siła w stosunku do innych sklepów, które kupują tę samą przestrzeń reklamową, jest wyższa o około 20%.

Kiedy stosować?
Przy krótkich akcjach promocyjnych gdy konkurencja podwyższa stawki (np. Black Friday, okres przedświąteczny, obniżki sezonowe itd.) lub w przypadku produktów najlepiej sprzedających się w naszym sklepie (bestsellerów).


Zwiększenie pokrycia kafelków

Jest to bardziej zaawansowana strategia, przy której account managerowie Sembot będą musieli udzielić wsparcia. Na kafelkach PLA jeden produkt może pojawić się tylko raz przy jednym wyświetleniu przez użytkownika. Natomiast jeśli używamy kilku platform CSS, możliwe jest wyświetlenie kilku wariantów tego samego produktu. Przykładowo produkt “Koszula męska w kratę” może wyświetlić się w wariancie “Koszula męska w kratę – Niebieska” przez CSS Sembot, “Koszula męska w kratę – czerwona” przez CSS Rabaty.org i “Koszula męska w kratę – biało-czarna” przez Sklepy24.pl.

Kiedy stosować?
Jest to strategia która wymaga przemyślanych działań i ustawienia odpowiednio kampanii w Google Ads. Najlepiej uruchamiać w spokojniejszym czasie gdy sklep potrzebuje więcej ruchu.


CSS for Brands – dla eCommerce którym zależy na rozpoznawalności marki

Dla bardziej wymagających właścicieli e-commerce, mamy specjalną propozycję. Aby, łatwiej można było to zrozumieć, przyjrzyjmy się bliżej kafelkom w reklamach produktowych Google.

Każdy z nich składa się z dwóch części. U góry znajduje się część ofertowa, czyli zdjęcie produktu, jego nazwa oraz cena. W dolnej części wyświetla się natomiast nazwa porównywarki CSS, stanowiącej źródło pochodzenia produktu.

Co się stanie, gdy użytkownik kliknie w kafelek z danym produktem? Jeżeli wybierze część ofertową, zostanie przekierowany do Twojego sklepu, w którym będzie mógł sfinalizować transakcję, a Twój budżet zostanie obciążony CPC.

Sytuacja ulega zmianie, gdy użytkownik kliknie w część kafelka z nazwą porównywarki CSS. Wówczas przechodzi do strony porównywarki stanowiącej agregat produktowy – czasami nawet dla setek e-sklepów. Ile kosztuje przejście użytkownika do porównywarki? 

Nic.

Rodzi to ciekawe możliwości dla sprzedawców. Wyobraź sobie, że użytkownik klikając w nazwę porównywarki trafia do bazy wyłącznie Twoich produktów i to całkowicie bezpłatnie. Byłoby świetnie, prawda?

I to jest właśnie nasza propozycja specjalna. Działając w Sembot, możemy stworzyć dla Ciebie porównywarkę ze statusem CSS Partner od Google, dzięki czemu będziesz mógł generować darmowy ruch do bazy własnych produktów. Zainteresowany? Wejdź na sembot.io/brands i poznaj więcej szczegółów.

Spis treści:

Może Ci się spodobać także: