Instagram to jeden z najważniejszych kanałów w social media naszych czasów. Na platformie znajdziemy niewyobrażalną liczbę zdjęć należących do użytkowników aplikacji. Duża część tych materiałów stanowi reklamę marek, które założyły sobie tam konta, lub poprzez działania z influencerami, promują swoje produkty wśród odbiorców medium. Za dotarcie komunikatu nadawcy do odbiorcy – zwłaszcza na Instagramie – odpowiadają m.in. hashtagi. W poniższym artykule przedstawimy Wam, w jaki sposób działają te popularne znaczniki poprzedzone krzyżykiem i podpowiemy, jak skutecznie ich używać.
Czym są hashtagi?
Hashtagi mogą być dołączone do wszystkiego, co publikujemy na Instagramie. Są to elementy tekstowe, które stają się klikalnymi frazami i tematami. Każde słowo lub fraza może zostać przekształcone w działający hashtag – wystarczy tylko umieścić przed nim znak #.
Po kliknięciu na hashtag, użytkownicy zostają przeniesieni do zbioru zdjęć lub materiałów video, otagowanych tym samym hashtagiem. Z reguły użytkownicy Instagrama wyszukują te hashtagi, którymi są zainteresowani. Jest to elementarny sposób na znalezienie poszukiwanych treści na Instagramie – takie są założenia aplikacji.
Rola hashtagów
Ponieważ hashtagi są używane po to aby ułatwić odbiorcy odkrywanie treści, można je wykorzystać w celu dotarcia do nowych odbiorców.
Uznając znaczenie hashtagów na platformie, Instagram rozszerzył ich funkcjonalność. Marki mogą dodawać klikalne hashtagi do sekcji profilu – tzw. bio, na swoim instagramowym koncie. Dzięki temu marka może identyfikować się z danym hasłem i budować tę świadomość u followersów.
W Instagram Stories również można umieścić hashtag. W tym celu należy wykorzystać naklejkę z hashtagiem – kiedy użytkownicy w nią klikną, zostaną przeniesieni do kanału hashtagów, w ten sam sposób, jak gdyby kliknęli na hashtag w Twoim poście.
WARTO PRZECZYTAĆ: Influencer Marketing. Ile kosztuje influencer?
Podział hashtagów
Zrozumienie, których hashtagów powinieneś używać jest kluczową częścią tworzenia silnej strategii hashtagowej, która maksymalizuje Twój zasięg i zwiększa zaangażowanie odbiorców. Istnieją różne rodzaje hashtagów, z których każdy ma swój cel, a każda silna strategia zawiera ich kombinację. Shopify.com podaje następujące typy hashtagów:
Hashtagi markowe – są to hashtagi bezpośrednio związane z konkretną marką. Te powinny znaleźć się w bio profilu, aby odbiorca mógł łatwo przypisać dany hashtag do brandu. Hashtagi markowe można wykorzystać do budowania świadomości marki. Służą także do tego, aby za ich pomocą zachęcić użytkowników do dzielenia się generowanymi treściami nawiązującymi do marki. Polski przykład takiego hashtaga to popularny #deezeegirls, wymyślony przez markę DeeZee.
Hashtagi na podstawie lokalizacji – tutaj duże pole do popisu mają lokalni przedsiębiorcy. Dzięki hashtagom nawiązującym do danej lokalizacji, można łatwo wypromować swój produkt lub usługę na Instagramie wśród odbiorców pochodzących z tego samego regionu. Np. #rzeszowskifotograf, #wroclawskiejedzenie #poznantattoo.
Hashtagi rozrywkowe – te hashtagi nie są przeznaczone do wzrostu publiczności, ich funkcja to rozwinięcie relacji z followersami, których już posiadamy. Te frazy często mają niewiele wspólnego z marką, a dużo z sytuacją przedstawioną w konkretnym poście. Tutaj znowu posłużymy się marką DeeZee a za przykład weźmiemy ich hashtag #deezeegirlsdoitbetter.
Hashtagi ogólne – są to znaczniki, które mogą być zastosowane do prawie każdego postu. Często są używane – a to wskazuje na to, że są również często poszukiwane. Ten fakt sprawia, że mogą przysporzyć postom znaczny wzrost zasięgu. Przykładami są #instagood i #lovelife.
Trendujące hashtagi. Hashtagi wchodzą i wychodzą z łask tak samo jak style ubrań i slang. Zazwyczaj trendujące hashtagi są po prostu popularnymi w danym momencie hashtagami. W wielu przypadkach, będą one miały więcej wspólnego z bieżącymi wydarzeniami. Np. #strajkkobiet.
Niszowe hashtagi. Niektóre produkty mają odbiorców o dość wąskich zainteresowaniach. Mogą być to osoby, które kupują własne systemy wirtualnej rzeczywistości. Tacy klienci są prawdopodobnie zainteresowani najnowszą technologią. Kolejną grupą niszowych odbiorców będą klienci, którzy interesują się zdrowym odżywianiem. Ci mogą szukać fraz takich jak #organic lub #eatinggreen. Chcąc wypromować swoje produkty należy używać hashtagów specyficznych dla danej niszy, aby połączyć się z istotną grupą odbiorców.
Można też dokonać innego podziału hashtagów, ze względu na liczbę użyć.
Pierwszy typ to takie, których jest stanowczo za dużo, przez co ich skutecznosć jest równa 0. Dzieje się tak dlatego, że w sekcji “ostatnie”, z każdą chwilą będą pojawiały się coraz to nowe posty oznaczone danym hashtagiem – np. “woman”, #polishgirl, czy #dog.
Możemy też wyróżnić hashtagi, których nikt poza nami nie używa i w żaden sposób nie nawiązują do naszej marki. Posty oznaczone takim hashtagiem, możemy policzyć na palcach jednej ręki – np. #zielonotu czy #pieskudłaty.
Trzeci rodzaj hashtagów to te, które mieszczą się w granicach 10k. – 50k.użyć i są idealne, aby z pożądanym skutkiem trafić do jak największej rzeszy odbiorców. Np. #jedzeniedopracy, #goryponadwszystko, #sportstherapy.
POLECAMY RÓWNIEŻ: Bezpieczeństwo i ochrona danych – Messenger vs. Signal
Tych hashtagów unikaj jak ognia
Instagram rutynowo „zakazuje” hashtagów, które są często używane wraz z jakimś rodzajem nielegalnych treści. Niektóre z nich nie są zaskakujące, jak #nasty, ale inne, takie jak #fitnessgirls i #tgif mogą być używane z zupełnie niewinnych powodów, a Instagram i tak uzna je za podejrzane.
Instagram nie będzie publikować nowych treści do zakazanych hashtagów w swoich kanałach, jeśli kanał w ogóle pozostanie w użyciu. Inne przykłady takich hashtagów to:
#boho
#eggplant
#brain
Za używanie zbanowanych hashtagów, Instagram może ucinać nam zasięgi.
Do sprawdzenia, czy dany hashtag jest zbanowany, można użyć aplikacji IQ Hashtags – https://app.iqhashtags.com/pl/banned-hashtags-checker.
Co jeśli nie masz pomysłu na hashtagi?
Na szczęście żyjemy w XXI wieku i prawie na każdy tego typu problem znajdziemy rozwiązanie w Internecie. Istnieją różne aplikacje, które służą do generowania hashtagów. Wystarczy wpisać dany temat, który Cię interesuje, a aplikacja wygeneruje listę hashtagów powiązanych z danym hasłem. Do takich aplikacji (które są dodatkowo bezpłatne w wersji podstawowej) możemy zaliczyć Hashtags Manger na Androida, bądź Hashtag Expert skierowaną do użytkowników iOS.
Ile hashtagów w poście?
W jednym poście możemy zamieść aż 30 hashtagów, natomiast w relacji Insta Stories już tylko 10. Co więcej, warto wiedzieć, że hashtagi umieszczone w komentarzu mają taką samą siłę, jak te w poście. Wielu osobom zapewne nasuwa się pytanie – czy 30 hashtagów to nie jest zbyt duża liczba -. Należy pamiętać że każdy hashtag daje nam nową szansę na dotarcie do różnych użytkowników.
ZOBACZ TEŻ: Wideo marketing. Jak tworzyć angażujące filmy i skutecznie “sprzedawać” je w social mediach?