Nie od dziś wiadomo, że najlepiej sprzedają się rzeczy rekomendowane przez osoby, które są wiarygodne i cieszą się dużym zaufaniem wśród swojego audytorium. Ten fakt wykorzystuje influencer marketing. Kim jest influencer, ile kosztuje współpraca z taką osobą i czy jest opłacalna? Swoją wiedzą na ten temat, podzielił się z nami Robert Sosnowski – CVO platformy ReachaBlogger.pl dedykowanej zarówno influencerom, jak i markom chcącym zwiększyć swoje zasięgi w internecie.
Influencer marketing – na czym polega
Influencer marketing jest to jedna z gałęzi marketingu w mediach społecznościowych. Polega na rekomendowaniu i lokowaniu produktów przez znane i wpływowe osoby lub organizacje, które wywierają wpływ na swoich odbiorców. W ostatnich latach to jedna z najchętniej wykorzystywanych form marketingu internetowego. Osoby, które promują produkty innych marek w swoich kanałach social media, są określane mianem influencerów.Współpraca z influencerem może przynieść lepsze rezultaty niż wysokobudżetowe kampanie reklamowe.
Kim jest influencer?
Influencer to osoba, która posiada duże zaufanie w określonej społeczności. Realnie oddziałuje na zachowania i sposób postrzegania świata przez innych. Jest to postać, która chętnie dzieli się swoim życiem prywatnym w kanałach social media i pokazuje z jakich produktów korzysta i które marki najchętniej wybiera na co dzień. Influencerzy są postrzegani jako osoby wiarygodne, którym można zaufać, efekt jest taki że odbiorcy chcą ich naśladować.
WARTO PRZECZYTAĆ: Make TikToks Awards Poland. Kto zrobił najlepszą reklamę na TikToku?
Ile kosztuje współpraca z influencerami?
Zatem, od czego zależy koszt lokowania produktu u znanej osoby? Według platformy ReachaBlogger, oferty influencerów mieszczą się w poniższych przedziałach cenowych:
od 1 zł do 200 zł
od 201 zł do 500 zł
od 501 zł do 1 000 zł
od 1 001 zł do 5 000 zł
od 5 001 zł do 45 000 zł
Od czego zależą te stawki? Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę liczbę followersów, subskrybentów, czy po prostu fanów, którzy śledzą daną osobę. Kolejnym czynnikiem warunkującym cenę współpracy, są nasze wymagania wobec influencera. Wszystko zależy od tego czy będzie to “ukryte” lokowanie produktu, gdzie podczas nagrywania relacji, bądź publikacji zdjęcia w kadrze znajdzie się nasz produkt, unboxing naszych produktów, testowanie, lub bezpośrednie rekomendowanie naszej marki. Według Whitepress, ceny influencerów różnią się również od kanałów, w których publikują swoje posty. Jeżeli będziemy chcieli by dodali zdjęcie na swoje media społecznościowe, którego pstryknięcie nie wymaga dużego nakładu pracy, nie możemy wymagać tej samej stawki co za film na YouTube, którego realizacja jest co do zasady znacznie bardziej absorbująca.
Robert Sosnowski na co dzień zajmuje się koordynowaniem współprac pomiędzy markami a influencerami na platformie ReachaBlogger.pl. Zapytaliśmy go o szczegóły – jakich influencerów można wyróżnić w internecie, na jakich zasadach przebiega taka współpraca i czy influencer marketing przynosi duże zyski.
Jak dzielimy influencerów?
Robert Sosnowski: influencerów można segmentować ze względu na typ platformy social jaki reprezentują: instagramerów, blogerów webowych, tiktokerów, youtuberów, itd.
Inny sposób podziału, to ze względu na zasięg bloga. My w ReachABlogger.pl zastosowaliśmy taki podział:
Nano: do 1 000 followersów / uu
Micro: od 1 000 do 10 000 followersów / uu
Medium: od 10 000 do 100 000 followersów / uu
Gwiazdy: od 100 000 do 1 000 000 followersów / uu
Supergwiazdy: od 1 000 000 followersów / uu
Jeszcze inny sposób różnicowania influencerów, to tematyka jaką podejmują, dla przykładu na naszej platformie mamy wyróżnione kanały kulinarne, podróżnicze, parentingowe, lifestylowe, finansowe itp.
POLECAMY RÓWNIEŻ: Reklama sklepu na Amazon. Jak prowadzić kampanię reklamową na marketplace?
Co składa się na pracę influencera?
Jest tego sporo. Śmiało można powiedzieć, że influencer to taki multinstrumentalista. W pracy influencera ważna jest strategia komunikacji i adaptowanie jej do zmieniającej się rzeczywistości. W obowiązki takiej osoby wlicza się: pisanie, robienie zdjęć, nagrywanie video, podcastów – w zależności od kanału w mediach społecznościowych, jaki prowadzi. W tym wszystkim należy mieć na uwadze research, pogłębianie wiedzy, stylizację, makeup, kwestie sprzętowe, organizację pracy, zarządzanie socialami, monitorowanie kryzysów i reagowanie na nie. Do tego dochodzi strategia mediowa – wszelkiego rodzaju pomysły na crossy z innymi influencerami, podpinanie się pod trendy. Na koniec to również new business, czyli zabieganie o klientów, co w znacznym stopniu ułatwiają już w dzisiejszych czasach platformy takie jak ReachABlogger.pl, ale to wciąż angażuje atencję i wymaga nakładów pracy. Influencerzy w mass mediach często są wykpiwani jako “osoby, które odcinają kupony od niczego”. W gruncie rzeczy to ciężka praca, do tego cały czas w świetle mniejszych lub większych jupiterów, co wywołuje pewne napięcie, jest dodatkowym obciążeniem. Ciężko też pójść na urlop lub usunąć się w cień, gdy ma się trudniejszy okres.
Jak przebiega standardowa współpraca marki z influencerem?
W skrócie można powiedzieć, że marka po rejestracji na platformie uzyskuje dostęp do 6700 ofert influencerów, których można zawężać, różnymi filtrami: cena, zasięg, typ platformy, status influencera, a nawet miejsce zamieszkania, system operacyjny komputera czy system operacyjny smartfona. Dzięki takiemu zestawowi filtrów, łatwo zawęzić wybór do kilku czy kilkunastu ofert influencerów. Następnie wystarczy sformułować warunki współpracy i kliknąć “kup teraz”. W ten sposób zostaje zainicjowana współpraca. Komunikacja na temat współpracy przebiega przez platformę i przez nią influencer również raportuje wyniki kampanii. Na koniec należy wyciągnąć wnioski z efektywności i zastosować je w kolejnych projektach.
Jak wyceniane są działania influencerów?
Cena publikacji sponsorowanej to niewątpliwie ważne kryterium wyboru influencera. Duży rynek, który tworzy platforma działa w ten sposób, że influencerzy rywalizują nie tylko jakością, kreatywnością i skutecznością, ale również ceną usług. Na cenę mają wpływ: zasięgi, poziom zangażowania followersów, dorobek influencera i wpływ jaki wywiera na branżę, poziom konkurencji w danej kategorii tematycznej.
Dla przykładu, na Reach a Blogger aktualnie jest 71 ofert na Instagramie, które mają powyżej 100 000 followersów oraz kosztują poniżej 500 zł netto za publikację sponsorowaną. Oprócz tego posiadamy 70 ofert TikTok, 40 ofert na Facebooku oraz 157 blogów webowych o tych parametrach cenowych i zasięgowych.
Dzięki systemowi filtrowania ceną z łatwością można znaleźć bardzo atrakcyjne oferty.
Jak współpraca z influencerem przekłada się na sprzedaż i czy warto płacić dużo znanym twarzom?
Trend jest raczej odwrotny. Reklamodawcy coraz chętniej korzystają z usług micro i medium influencerów, zwłaszcza kiedy spojrzymy na to zjawisko ilościowo. Wynika to z naszego własnego badania, którego wyniki opublikowaliśmy w ostatnich dniach na naszym blogu Raport z badania: Polski rynek influencer marketingu w 2021, oraz z raportu globalnego Influencer marketing – 12 wiodących trendów w 2021 roku na podstawie badania Influencer Marketing Hub. Oczywiście, supergwiazdy nadal mają świetny czas i jeśli spojrzymy przez pryzmat wydawanych budżetów, to finansowo rynek wydaje więcej środków właśnie na celebrytów, ale stopniowo, dynamicznie wzrasta udział w tym rynku micro i medium influencerów. Odpowiadając na pytanie – oczywiście warto płacić znanym twarzom, gdy środki wydane na tego rodzaju współpracę konwertują na biznes. I właśnie dlatego, że w przypadku współpracy ze znanymi twarzami w grę wchodzą duże pieniądze i istnieje ryzyko powodzenia kampanii, wielu klientów woli współpracować z micro i medium influencerami i ryzykować mniejsze stawki, analizować konwersję i podejmować kolejne współprace będąc mądrzejszym o wiedzę z wcześniejszych działań.
Czy influencer marketing to chwilowy trend, czy ta część digital marketingu będzie się rozwijać?
Dobre pytanie. Influencerzy pojawili się na rynku około 10 lat temu. Czy przeminą jak wiele zjawisk czy firm digitalowych? Na razie raczej nic na to nie wskazuje. W mojej ocenie raczej nie stanie się tak również w dłuższej perspektywie. Bardziej skłaniam się ku tezie, że będą ewoluować, może przestaniemy ich nazywać influencerami, a pojawi się w to miejsce nowa nazwa (tak jak influencerzy zastąpili blogerów). Mogą zmienić się ich sposoby działania, obszary aktywności, grupa ta może się też mocno podzielić, ale chyba nie zniknie. Ludzie zawsze byli otwarci na kreatywne, charyzmatyczne i aktywnie jednostki. Internet z eksplozją popularności social mediów po prostu wyjątkowo mocno sprzyja tym naturalnym zainteresowaniom.
Materiał przygotowała Maria Ziaja, dziennikarka AdsTalk.pl
ZOBACZ TEŻ: Strategia cenowa dla SaaS. Jak umiejętnie podnosić cenę