Logo EURO 2020 i całą identyfikację wizualną wydarzenia znaliśmy już w 2016 roku. Choć mistrzostwa przeniesiono na 2021 rok, na żadnym produkcie związanym z EURO 2020, nie zaznaczono tego historycznego faktu – dlaczego? Sprawdzając to, przy okazji przyjrzeliśmy się, jak na przestrzeni lat zmieniało się logo EURO i co skłoniło europejską federację, do drastycznych przekształceń w logo mistrzostw w 1996 roku.
Logo UEFA EURO z roku na rok przechodzi ewolucję
Na przestrzeni lat logo EURO przybierało różne kształty, a jego kolory były uzależnione od państw, które były gospodarzami mistrzostw w danym roku. Historię logo mistrzostw Europy w piłce nożnej można podzielić na dwa etapy. Pierwszy z nich zaczyna się w 1960 roku a kończy w 1992. W tamtym okresie, na logo EURO składały się: akronim UEFA, flaga kraju gospodarza oraz data wydarzenia. Wyjątkiem było logo mistrzostw z 1980 roku, które przypominało kwiat.
– Logo UEFA EURO bardzo zmieniło się na przestrzeni lat 1960-2020. Oceniając bardzo ogólnie logo sprzed 1990 roku, koncepcyjnie, technicznie i wizualnie. Jak na tamte czasy, kiedy projektowanie wyglądało zupełnie inaczej i nie było tylu narzędzi wspierających – uważam, że było naprawdę dobre – twierdzi Judyta Kowalczyk, specjalistka ds. psychologii brandingu i reklamy. – Biorąc pod uwagę ewolucję designu, wymagań odbiorców oraz rozwój technologiczny to niestety dziś nie zdałoby ono egzaminu. Przyznam szczerze, że stare logo UEFA EURO mogłoby być bardzo dobrą inspiracją dla twórców na kolejne lata – podsumowuje.

WARTO PRZECZYTAĆ: Konferencja TEDx po raz pierwszy w Rzeszowie!
W 1996 roku, UEFA postanowiła odejść od utartego dotąd schematu projektu logo. Od tamtej pory, każdy symbol tworzy unikalny i inaczej interpretowany znak graficzny. Mimo, że projekty różnią się od siebie mają kilka stałych elementów, takich jak nazwa imprezy i gospodarza oraz skrót europejskiej federacji. Każde logo ma za zadanie odwzorowywać ideę wydarzenia, ducha sportowej rywalizacji oraz międzynarodowy charakter imprezy.
Zdanie psycholog podziela projektant wzornictwa przemysłowego – Jarosław Markowicz:
– Zdecydowanie bardziej podobają mi się stare logotypy. Jakość znaku graficznego była dużo wyższa, design był bardzo charakterystyczny, czytelny i łatwy w powielaniu. Łatwo było go modyfikować na kolejne lata – podkreśla ekspert. –W czasach kiedy powstał, stworzono również wiele innych wspaniałych logotypów używanych przez firmy do dzisiaj, niektórzy nawet po latach wracają do pierwotnej stylistyki. Ogólnie uważam, że teraz jest gorzej, ale biorąc pod uwagę, że każde mistrzostwa mają swoje logo, które jest znakiem panujących czasów i trendów, to nic złego. Może za 20 lat popatrzymy na ten znak i powiemy – ale w tych latach 20 to się brzydko/ładnie projektowało – dodaje.
Identyfikacja wizualna EURO 2020

Hasłem przewodnim stanowiącym inspirację marki UEFA EURO 2020™ jest połączenie i jedność. Uniwersalnym symbolem tych wartości jest most. Co więcej, mosty stały się ikonicznymi punktami orientacyjnymi, które stanowią ważną część tożsamości miasta. Marka UEFA EURO 2020™ łączy mostem wszystkich jedenastu miast gospodarzy poprzez piłkę nożną, jednocześnie celebrując ich kulturową różnorodność.
– Cała identyfikacja wizualna EURO 2020 jest całkiem przyjemna, kolorowa, radosna, wzbudza pozytywne emocje i trafia z przekazem do odpowiednich grup. Zawiera ona w sobie motywy flat designu, co jest ciekawym połączeniem w projektowaniu. Sam sygnet składa się z trzech symboli, pucharu Henriego Delaunaya, sylwetek kibiców oraz mostu, który łączy. Natomiast kolory zastosowane w identyfikacji stymulują pozytywną energię, dążenie do celu, a także odprężenie. To wszystko dobrze ze sobą współgra i tworzy ciekawą całość – ocenia Judyta Kowalczyk. –Logo zostało nieco uproszczone, biorąc pod uwagę to z roku 2016. Zostały wyeliminowane dodatkowe kształty co wpływa na plus. Mimo to nadal za dużo w znaku się dzieje, głównie poprzez mieszankę stylów oraz szczegółowość. W moim odczuciu jest najsłabsze ze wszystkich elementów identyfikacyjnych – dodaje ekspertka.
Po raz pierwszy w historii, aż 11 krajów Europy na raz, organizuje mistrzostwa w piłce nożnej. Grafiki, które zostały stworzone na potrzeby wydarzenia, są w różnych kolorach – przez co nawiązują do różnorodności i odmienności każdego z państw. Co więcej, każdemu z państw przypisana jest inna grafika, w której umieszczono most charakterystyczny dla danego kraju.



–Identyfikacja jest spójna, nowoczesna i ciekawa. Zdecydowanie wpisuje się w nowe trendy projektowania graficznego. Króluje flat design i połączenie wielu kolorów. Z pewnością przykuwa to uwagę w wszelkiego rodzaju materiałach marketingowych i chyba o to chodzi – stwierdza Jarosław Markowicz.
POLECAMY RÓWNIEŻ: Marki dostrzegają duży potencjał w modelkach plus size. Tymczasem w Polsce panuje moda na brzydotę?
Logo UEFA EURO z rokiem 2020 – błąd organizatorów?
Zapytaliśmy naszych ekspertów, co sądzą na temat tego, że identyfikacja wizualna mistrzostw, nie została w żaden sposób zmieniona i nie nawiązuje do 2021 roku. Przypomnijmy, że mistrzostwa miały odbyć się planowo rok temu, jednak pandemia pokrzyżowała plany organizatorom.
– Identyfikacja z roku 2020 na 2021 faktycznie nie została w żaden sposób zmieniona i ten fakt zupełnie mnie nie dziwi. Myślę, że nie została podjęta decyzja o jej zmianie ze względu na to, że wydarzenie to po prostu się nie odbyło. A powodem tego była pandemia. EURO 2020 zostało przełożone więc na rok 2021, a sama identyfikacja nie była eksploatowana, została zamrożona tak samo jak cały świat w tym czasie – zauważa Judyta Kowalczyk. –Jeżeli chodzi o nawiązanie identyfikacji do roku obecnego i czasu pandemii to nie sądzę, aby taka zmiana było odpowiednim posunięciem. Myślę, że ludzie są już wystarczająco wyczerpani psychicznie i znudzeni ostatnim rokiem, że nie ma potrzeby dokładać im kolejnego obciążenia w postaci wizualnego przypomnienia o negatywnym czasie. EURO to pozytywne emocje, radość, uśmiech i tak też powinien cały przekaz się kojarzyć. Z nawiązaniem do pandemii raczej nie byłoby to możliwe – podkreśla psycholog.
Trzeba też zwrócić uwagę, że zmiana identyfikacji graficznej oznaczałby dodatkowe koszty. Materiały reklamowe, pamiątki, banery, czy artykuły do stref kibica, były już dawno gotowe przed decyzją o przesunięciu mistrzostw Europy w piłce nożnej.
– Logotyp był projektowany dużo wcześniej, przy dużych realizacjach wiąże się to z duża odpowiedzialnością i nie można zmieniać tego spontanicznie. Zakładając, że za kilka lat zapomnimy o pandemii, szkoda byłoby przypominać sobie o niej za każdym razem kiedy będziemy wspominać mistrzostwa – reasumuje Markowicz.
Maskotka mistrzostw EURO 2020
Pierwszymi mistrzostwami Europy w piłce nożnej, dla których zaprojektowano specjalna maskotkę, były te organizowane we Włoszech w 1980 roku. Maskotką tego turnieju był drewniany chłopczyk Pinokio. Cztery lata później pojawił się kogut PENO, którego nazwa wywodziła się z francuskiego slangu i oznaczała „rzut karny”. Kolejnymi maskotkami podczas EURO były:
- królik Berni (1988),
- królik Rabbit (1992),
- lew Goaliath (1996),
- Benelucky połączenie diabła z lwem (2000),
- Kinas (2004),
- bracia bliźniacy – Trix i Flix (2008),
- Slavek i Slavko (2012),
- Super Victor (2016).
W tym roku maskotką mistrzostw jest Skillzy – chłopiec, który potrafi wykonać różne piłkarskie sztuczki. UEFA musiała zaprojektować maskotkę, która tym razem nie mogła być związana z żadnym konkretnym krajem ze względu na brak konkretnego gospodarza.
– Niezależnie od tego, czy gracz w parku, czy na scenie międzynarodowej, czy jest to piłka nożna, czy freestyle, chodzi o wyrażanie siebie piłką u stóp. Czerpanie piękna z freestylu i kultury ulicy to świetna sprawa dla wszystkich kibiców – skomentowała jedna z ambasadorek mistrzostw Europy 2020 – Liv Cooke.
Introducing your UEFA EURO 2020 Mascot Team:
— UEFA EURO 2020 (@EURO2020) March 24, 2019
? ?killzy
? @LivCookefs
? @Tobiasfreestyle#YourMove #EURO2020 pic.twitter.com/pZ9Pa7VSCd
ZOBACZ TEŻ: Dobre praktyki namingu, czyli jaką nazwę wybrać dla swojej firmy?