fbpx

Google Analytics 4. Jak zbudowany jest panel użytkownika? | GA4 bez tajemnic

Zapraszamy na kolejny artykuł z serii poświęconej analityce internetowej. Dziś nasz ekspert – Piotr Litwa – wyjaśni, jak zbudowane jest konto w Google Analytics 4 i czym różni się od wersji  podstawowej narzędzia – Google Analytics Universal. 


Logika konta w GA3

Zobaczmy, czym na pierwszy rzut oka, różnią się obie wersje narzędzia. 

Zacznijmy od logiki budowy menu GA 3 (Universal Analytics). 


Analizując krok po kroku narzędzia dostępne w “menu”, dowiadujemy się:

  • kim są nasi odbiorcy,
  • z jakich źródeł przybyli, 
  • jak się zachowują,
  • czy spełniają cele biznesowe naszej strony WWW (kupują).

W każdej z poszczególnych sekcji możemy odnaleźć odpowiedzi na wyżej wymienione aspekty. 

Google Analytic 4 przeszedł pod tym względem zasadniczą przemianę. Raporty nie są już tylko słupkami z danymi, bo informują nas wprost, do czego odnoszą się poszczególne dane.


WARTO PRZECZYTAĆ: Skuteczny newsletter. Jak podnieść open rate? [tips&tricks]


Raporty GA4 zrozumiałe dla każdego

Zacznijmy od sekcji “cykl życia”, w której Google wyraźnie postawiło na metryki prowadzące do sprzedaży i maksymalizujące LTV, czyli cykl życia klienta. 

Z tych raportów dowiadujemy się następujących informacji:  

  • Skąd pochodzą nasi użytkownicy (co jest dla nas niezmiernie ważne). 
  • Czy się angażują  (jeśli nie konsumują treści, znaczy że źle dobraliśmy reklamy).
  • Czy generują przychód, a co za tym idzie czy strona się rozwija. 
  • Czy strona www jest odwiedzana przez pozyskanych kiedyś użytkowników, czy co rusz pozyskujemy nowych (ważne przy budowaniu lojalności – zakładka utrzymanie).

Podsumowując pierwszy moduł pozwala analizować kroki: 

Pozyskiwanie (skąd) → Zaangażowanie (czy nasza strona jest odpowiednia) → Generowanie przychodu (czy docieramy do odpowiedniej grupy docelowej) → Utrzymanie, czy użytkownicy wracają aby np. maksymalizować LTV i kupować więcej produktów. 

Kolejną sekcja nosi nazwę “Użytkownik”. Dzięki niej, jesteśmy w stanie sprawdzić kto odwiedza naszą stronę i jakie cechy go charakteryzują. Tak samo jak w GA3, nie znamy osoby z imienia i nazwiska, jednak wcale nam to nie przeszkadza, by z dużą dokładnością powiedzieć kim jest nasz użytkownik i  z jakich technologii korzysta. W GA3 użytkownik był raczej “urządzeniem”- “przeglądarką”, natomiast w GA4 te światy mają się lepiej przenikać i rozumieć. 

Sekcja “Zdarzenia”, jak w przypadku GA3, jest jednym z kluczowych elementów, jednak GA4 było projektowane pod te zdarzenia dlatego mają one bardziej specjalistyczną dokumentację i są dużo lepiej przemyślane wraz z nowymi technologiami, ponieważ GA4 działa na zdarzeniach co jest dla nas bardzo dobre patrząc na technologię np. Ajax, jQuery etc. 

Sekcji “Wyszukiwanie” nie należy mylić z wyszukiwaniem w witrynie, chodzi o wyszukiwanie wśród niestandardowych raportów.

Znajduje się tutaj narzędzie “Analiza”, dzięki któremu możemy crossować metryki i wymiary dostępne w GA4, tworząc niestandardowe raporty (użytkownicy, którzy korzystali z Adobe Analytics, pokochają to narzędzie). Pozwala ono zdecydowanie rozszerzyć horyzonty ponieważ nie posiadamy raportów zdefiniowanych przez Google tylko sami tworzymy hipotezy badawcze i na nie odpowiadamy. 

Służy to zdecydowanie pogłębianiu naszej wiedzy i analizie o stronie niż predefiniowany szablon jak do tej pory.  

POLECAMY RÓWNIEŻ: Mała rewolucja na Facebooku. Znika “lubię to” i to nie koniec zmian



Kolejny materiał będzie poświęcony APP i Firebase a potem zaczynamy analizy i konfigurację za pomocą GTM.

ZOBACZ TEŻ: Jak skonfigurować nowe konto w Google Analytics 4 krok po kroku | GA 4 bez tajemnic

Spis treści:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Może Ci się spodobać także:
© 2020 Adstalk. All rights reserved
Polityka prywatności