Firmy negatywnie oceniają działania agencji SEO. Algorytm ma pomóc dobierać właściwych współpracowników

Firmy negatywnie oceniają działania agencji SEO. Algorytm ma pomóc dobierać właściwych współpracowników

Marcin Kordowski wraz z Senuto opracował algorytm, który pozwala markom znaleźć najlepszą dla nich agencję SEO. Ma być on rozwiązaniem dla problemu, jaki ujawniły badania firmy. Według Senuto prawie 50% marek uważa, że pieniądze zainwestowane w SEO nie zwróciły im się. Jednocześnie aż 94% z nich uważa SEO za realne rozwiązanie na zwiększenie zysków.


Firmy wydają nawet 7000 zł miesięcznie na SEO

Senuto przeprowadziło badanie wśród firm, które korzystały z usług agencji SEO w latach 2015-2020. Wynika z niego, iż połowa ankietowanych marek wydaje średnio od 1000 do 7000 zł miesięcznie na SEO i optymalizację pozycjonowania. Jednocześnie 48,3% respondentów stwierdziło, że zainwestowane w SEO pieniądze nie zwróciły się, a ​1⁄4 wskazała, że osiągnęła dzięki pozycjonowaniu jedynie minimalny zarobek. Mimo to w raporcie „Jak klienci oceniają współpracę z agencjami?” prawie 90% firm twierdzi, iż ruch organiczny pochodzący z wyszukiwarek ma dla nich kluczowe znaczenie. Natomiast 94% ankietowanych uważa SEO za rozwiązania na realne zwiększenie zysków. Co ciekawe na rynku zachodnim można dostrzec zupełnie odmienną sytuację. W raporcie opracowanym przez Hubspot „Not Another State of Marketing 2020”, około 87% przebadanych firm oceniło swoje działania SEO jako efektywny sposób na osiągnięcie własnych celów marketingowych.


źródło:  Senuto/Jak klienci oceniają współpracę z agencjami?
Aż 48,3% firm deklaruje, że inwestycja w SEO nie zwróciła im się. 

WARTO PRZECZYTAĆ: Trendy e-commerce 2021. Co czeka internetowy handel w najbliższej przyszłości? [Część I]

– Z lekcji ekonomii na pierwszym roku studiów zapamiętałem, że branże z niską barierą wejścia charakteryzują się dużą liczbą podmiotów świadczących usług niskiej jakości. Bariera wejścia w branże SEO duża nie jest i to stawiam jako przyczynę takiego stanu rzeczy. Osobiście ubolewam, że SEO jako potencjalnie najtańsza i najbardziej skuteczna forma pozyskiwania ruchu ma tak słaby wizerunek. W Polsce jest wiele świetnych agencji i specjalistów, nie mamy się czego wstydzić na arenie międzynarodowej. Lekiem na to zło jest edukacja rynku i klientów. Świadomy klient to również lepszy partner – pisze Damian Sałkowski, CEO Senuto na swoim profilu na LinkedIn.


źródło:  Senuto/Jak klienci oceniają współpracę z agencjami?
Jak dużą część budżetu firmy przeznaczają na SEO?

Równocześnie według raportu Senuto 81,1% ankietowanych firm wyraziło zainteresowanie narzędziem, które umożliwiłoby im niezależną weryfikację skuteczności agencji SEO jeszcze przed podjęciem współpracy. Marki zdają się sięgać coraz chętniej po tego typu rozwiązania, zwłaszcza w okresie, kiedy rośnie znaczenie digitalu, a także świadomość o nim. Ankietowani wskazywali także na czynniki, które według nich decydują o wyborze odpowiedniej agencji. Najważniejsze z nich to łatwy kontakt z agencją (54,9%), transparentność w raportowaniu wyników (53,3%) czy bezpośredni kontakt ze specjalistą SEO (50,8%). Do tego – jak dowiedzieć można się z raportu „The State of Local Industry SEO Report 2020” opracowanego przez firmę Moz – 54% przebadanych przedsiębiorstw zadeklarowało, że obcięło swój budżet przeznaczony na kampanie reklamowe z powodu pandemii. Respondenci wskazali m.in. na zmniejszenie wydatków na content tworzony na stronach i jego optymalizację (24%), kampanie SEO na rynek lokalny (23%) czy linkbuilding (22%). 

POLECAMY RÓWNIEŻ: Copywriting w służbie SEO


Marki źle oceniają współprace z agencjami SEO

Senuto w swoim badaniu sprawdziło, jak marki oceniają współprace z polskimi agencjami SEO i dane mówią same za siebie. Nie jest dobrze. 35,3% ankietowanych negatywnie ocenia współprace z dotychczasowymi agencjami SEO, natomiast pozytywnie w ich kontekście wypowiada się 28,7% firm. Za największe problemy agencji przedsiębiorcy uważają niską jakość usług (47,5%), brak efektów współpracy (41%), a także niezrozumienie specyfiki branży swojego klienta (41%). Wielu badanych wskazuje także na problemy z komunikacją (37,7%) czy brak bądź nieprecyzyjne prezentowanie osiągniętych wyników (31,1%).

– Mimo precyzyjnych oczekiwań, niestety, wiele z inwestycji w SEO zostało zmarnowanych. To między innymi stąd biorą się negatywne opinie o optymalizacji w wyszukiwarkach. Problem ten zauważyła firma Senuto i wprowadziła SEO Match – innowacyjne i obiektywne narzędzie, stworzone z myślą o przedsiębiorcach i firmach zainteresowanych optymalizacją pozycjonowania. Jak to działa? „Stworzyliśmy niezależny algorytm i w oparciu o dane big data analizujemy efekty SEO w projektach prowadzonych przez agencje. Model jest prosty: łączymy tych, którzy potrzebują rzetelnych efektów SEO i agencje, które im to dostarczą. Niezależna ocena, poparta udokumentowanymi zdarzeniami, gwarantuje bezstronność wyników w SEO Match” – mówi Marcin Kordowski, wieloletni ekspert SEO, stojący na czele projektu SEO Match.

źródło:  Senuto/Jak klienci oceniają współpracę z agencjami?
Tylko 28,7% firm dobrze ocenia współpracę z agencjami SEO.

Co ciekawe marki w latach 2015-2020 często wchodziły we współpracę z kilkoma podmiotami zajmującymi się optymalizacją pozycjonowania, zmieniając usługodawcę. 31,1% firm korzystało z usług jednej agencji SEO, 41,8% z dwóch, a 17,2% z trzech. Zdarzały się jednak przypadki, w których firma w ciągu pięciu lat zmieniała usługodawcę cztery razy lub więcej. To dawałoby zatem jedną agencję na rok współpracy. Warto przypomnieć, że na efekty pozycjonowania w Google należy poczekać co najmniej kilka miesięcy, a czasem i rok, aby przynosiło ono wymierną korzyść i było efektywne.


SEO Match, czyli „Tinder dla SEO”

Senuto korzystając z informacji, które uzyskało w trakcie swoich badań postanowiło stworzyć narzędzie – SEO Match. Firma określa je mianem „Tindera dla branży SEO”, aby móc ułatwić firmom podjęcie współpracy z agencjami. SEO Match rekomenduje agencje na podstawie analizy widoczności stron o podobnej kategorii, wskazując te projekty, w których najwięcej fraz znajduje się w TOP 10 wynikach wyszukiwań w Google. Jednym z czynników, na które również algorytm zwraca uwagę jest doświadczenie agencji.

– Wykorzystaliśmy inteligentny i bezstronny algorytm, aby pomóc klientom w znalezieniu dopasowanej agencji SEO. Taki Tinder dla branży SEO. Klient wysyła zapytanie dotyczące wykonania usług SEO. Podaje swój budżet oraz typ serwisu i branżę. Dzięki temu unikamy sytuacji, w której agencja SEO podejmuje się projektu, gdy tak naprawdę nie zna specyfiki biznesu klienta i naraża go na zbędne koszty i zmarnowany czas – podkreśla Kordowski.

Algorytm ma nie rekomendować tych agencji, które nie spełniają oczekiwań klienta. – Ostatnie miesiące znacząco zwiększyły presję na mierzalność działań i ich opłacalność. Dlatego zadbaliśmy o to, by do grona agencji oferujących usługi optymalizacji pozycjonowania mogły dołączyć tylko te, które przynoszą opłacalne dla przedsiębiorców rezultaty – dodaje Marcin Kordowski z Senuto.

ZOBACZ TEŻ: Techniczna optymalizacja strony WWW – czy jest konieczna?

Spis treści:

Może Ci się spodobać także: