Dobre praktyki namingu, czyli jaką nazwę wybrać dla swojej firmy?

Dobre praktyki namingu, czyli jaką nazwę wybrać dla swojej firmy?

Zakładając firmę – sklep z ubraniami, działalność usługową, prywatną placówkę zdrowotną, cokolwiek, trzeba jej nadać dobrą, chwytliwą, zapamiętywalną nazwę. To wbrew pozorom niełatwe zadanie, które większość z nas wykonuje na własną rękę, a niektórzy korzystając z usług specjalistów, czyli agencji namingowych.  W jednym i drugim przypadku trzeba będzie podjąć decyzję, która prawdopodobnie zostanie z nami na bardzo długo, a często do końca trwania działalności. No właśnie – czy na pewno?

Do rozmowy zaprosiliśmy szefa agencji namingowej – nazywamy.com – Tomasza Banasika, który na co dzień zajmuje się projektowaniem nazw działalności dla swoich klientów. 

Jakie elementy powinna zawierać dobra, rozpoznawalna nazwa?

Już samo pytanie zawiera częściową odpowiedź – powinna być rozpoznawalna, tzn. charakterystyczna. Jeśli będzie podobna do innych, konkurencyjnych, to choćbyśmy nie wiem jak się starali i nie wiadomo jak wiele kasy przepalili na reklamę – nie stanie się rozpoznawalna. Krótko mówiąc – im bardziej wyjątkowa, nietypowa i pobudzająca wyobraźnię, tym szybciej – a co za tym idzie: taniej – wypracujemy jej rozpoznawalność.

Czy nazwa firmy musi nawiązywać do profilu usług, które oferuje? 

Nie, absolutnie nie. Jest cała masa nazw, które są abstrakcyjne, albo nic nie znaczą. Apple jako producent elektroniki jest tutaj bardzo często podawanym przykładem – ta nazwa nie ma nic wspólnego z ofertą, a nie przeszkodziło to, a wręcz pomogło stworzyć topową w skali świata markę.

WARTO PRZECZYTAĆ: Dla 78% e-commerców najważniejsze w marketingu jest budowanie świadomości marki

Kiedy nazwa firmy powinna zawierać człon imienia bądź nazwiska właściciela? 

Najlepiej: nigdy. Marki z nazwą, które zawierają nazwisko, trudniej będzie sprzedać, gdy np. zmieni się biznesplan albo rynek działań firmy… No chyba, że jest się kimś tak znanym jak Robert Lewandowski – wówczas można o tym pomyśleć. Generalnie dodawanie elementów nazwisk i imion do nazw firm to baaaaaaaaaardzo zamierzchła przeszłość; od lat się tak nie robi.

Czy nazwa firmy zawsze powinna być taka sama jak adres strony internetowej?

I tak i nie. Tzn. dobrze, aby była, ale są wyjątki. P4, gdy wprowadził markę Play na rynek, z tego co pamiętam długo dysponował tylko domeną playmobile.pl. Dopiero z czasem odkupił domenę play.pl i jedni mówią, że za 2 miliony złotych, inni że nawet za kilkanaście. I te właśnie miliony zapłacone za domenę są odpowiedzią na to, dlaczego lepiej od razu mieć nazwę z domeną.

Co, jeśli nazwa którą koniecznie chcemy mieć, jest już zajęta przez inny biznes? Czy da się to jakoś “obejść”?

Przywłaszczanie sobie już istniejących nazw to kradzież. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy dana nazwa jest opatentowana w innych kategoriach, tzn. np. my chcemy wprowadzić na rynek salon SPA, a taka sama nazwa jest opatentowana jako np. owocowy napój.

Czy mógłby Pan wymienić kilka dobrych i kilka niekoniecznie trafionych nazw?

Mam cały blog poświęcony tym tematom – publikuję tam i dobre i złe nazwy – już nie tak często, bo jest ich coraz mniej. O złych już nie chcę mówić, bo po co znów kopać leżącego. Mi osobiście podobają się nazwy proste, nieprzekombinowane, ale od razu uruchamiające wyobraźnię, np. “Fabryka Tlenu”, “Bosko” czy “Wybrzeże Klatki Schodowej”.

Kiedy zmienić nazwę firmy? Czy w ogóle warto ją zmieniać? 

Nie warto. Zmiana nazwy to tworzenie całej marki, wizerunku i marketingu od nowa. Inaczej mówiąc: wszystko to, co wcześniej się wypracowało, trafia na śmietnik. Robi się tak tylko w przypadku ogromnych kryzysów wizerunkowych. I dlatego właśnie nazwy są tak ważne: logo można poprawić, strony www, reklamy też. Nazwy – nie.

Czy ogólne nazwy, np. sklep z odzieżą pod nazwą “Butik”, są trafione i czy strategia marketingowa dla firmy pod taką nazwą jest łatwiejsza niż np. sklepu o oryginalnej, niepowtarzalnej nazwie? 

Lokalny sklep odzieżowy żyje z klientów, którzy mieszkają w okolicy i po prostu przechodzą obok. On nie potrzebuje tworzenia marki. Marki, a więc co za tym idzie – nazwy, niezbędne są firmom, które mają szersze plany rozwojowe.

ZOBACZ TEŻ: Google Ads. Ile kosztuje reklama w Google?

Spis treści:

Może Ci się spodobać także: