Dedykowany czy szablonowy – jaki system CMS wybrać?

Dedykowany czy szablonowy – jaki system CMS wybrać?

Systemy CMS umożliwiają stworzenie własnej strony internetowej, bez większych nakładów finansowych. Swoją popularność zawdzięczają prostej obsłudze – dodawanie nowych treści nie wymaga pomocy programisty ani znajomości kodu HTML. Właściciel takiej strony we własnym zakresie jest w stanie na bieżąco ją aktualizować i uzupełniać o nowy content. Na rynku znajdziemy wiele systemów zarządzania treścią – jedne z nich są szablonowe, dostępne dla każdego, inne dedykowane, programowane pod kątem konkretnego klienta. Powstaje pytanie – które rozwiązanie wybrać? 


Content Management System – kiedy używa się systemu CMS do budowy strony WWW?

Dużo mówi się o systemach CMS (czyli systemach zarządzania treścią), natomiast nie każdy do końca wie, co to takiego. Zgodnie z definicją, system CMS to oprogramowanie pozwalające na łatwe utworzenie oraz zarządzanie treścią serwisu internetowego, a także jego późniejszą aktualizację i rozbudowę. System CMS oparty jest o układ interfejsów użytkownika, które przystosowane są do obsługi serwisu internetowego przez osoby nietechniczne, a więc nie posiadające wiedzy oraz umiejętności związanych z edycją kodu źródłowego serwisu WWW. Przekładając to na język polski, dzięki zastosowaniu przyjaznego interfejsu użytkownika każda osoba nie będąca programistą, a więc redaktor czy administrator, może z powodzeniem edytować wszystkie treści, a zatem cały content znajdujący się w serwisie www. System CMS zapisuje wprowadzone treści w bazie danych, a następnie wyświetla je na froncie strony internetowej. Takie rozwiązanie powoduje, że edycja treści serwisu od strony redaktora lub administratora jest o wiele prostsza, szybsza i daje większe możliwości bez konieczności angażowania dodatkowych zasobów w postaci zespołów programistycznych 


Rodzaje CMS-ów

Zasadniczo wyróżniamy trzy główne rodzaje systemów CMS: 

  • Systemy dedykowane – są to systemy zarządzania treścią stworzone dla danego serwisu internetowego przez zespoły programistyczne w obszarze potrzeb i pragnień klienta związanych z zarządzaniem treścią w danym serwisem internetowym. Systemy dedykowane zawsze są szyte na miarę. Natomiast często zespoły programistyczne wykorzystują w celu ich stworzenia gotowe frameworki, które przyspieszają pracę i obniżają koszty wdrożenia systemu dedykowanego;
  • Open Source – czyli systemy oparte o otwarty kod źródłowy. Otwarty kod oznacza, iż zespoły programistyczne mogą w pełni i z powodzeniem korzystać z gotowych funkcji zastosowanych w systemach opartych o ten model funkcjonowania. Są to bardzo popularne rozwiązania. Zdecydowana większość serwisów internetowych funkcjonujących obecnie w Internecie oparta jest o systemy Open Source. Do tego typu systemów zaliczyć należy, chociażby popularnego WordPress’a , Joomla, czy też Drupala;
  • SaaS – systemy zarządzania treścią wykorzystujące model abonamentowy (Sales as a Service). W modelu tym nie mamy dostępu do kodu źródłowego, natomiast dzięki temu, iż płacimy określony miesięczny abonament, mamy swobodny dostęp do systemu zarządzania treścią serwisu internetowego. Do systemów opartych o ten model zaliczyć należy, chociażby popularne Square Space czy Webflow.


WARTO PRZECZYTAĆ: Jak zwiększyłem obroty o 60% dzięki TikTokowi. “Mój sklep nie jest jedynym miejscem, w którym mogę monetyzować TikToka”


Dedykowany CMS – etapy powstawania

Tak jak zostało wspomniane powyżej, dedykowany system zarządzania treścią to nic innego jak CMS szyty na miarę potrzeb danego klienta. Jest skonstruowany na podstawie zestawu wymagań funkcjonalnych i wizualnych, które mają zastosowanie do tego konkretnego użytkownika. Najczęściej w pierwszej fazie tworzenia dedykowanego systemu CMS zespoły projektowe rozpoczynają pracę z klientem od warsztatów projektowych prowadzonych w metodyce Design Thinking. Następnie na podstawie wiedzy zdobytej podczas warsztatów przygotowują pełną architekturę informacji systemu oraz jego zestaw wymagań funkcjonalnych i wizualnych, który zaraz potem jest podstawą wdrożenia systemu CMS przez zespół programistyczny. Jak zostało wspomniane, często do tworzenia dedykowanych systemów CMS pod konkretne funkcjonalności serwisu internetowego wykorzystuje się już gotowe frameworki oparte choćby o popularne języki takie jak php, .net czy też Python. Można więc powiedzieć, że w przypadku systemów dedykowanych nierzadko używa się już gotowego kodu, który niejako oparty jest o licencję otwartą. To upodabnia tego typu system do CMS-ów funkcjonujących w modelu Open Source. Warto jednak nadmienić, że w porównaniu do systemów pracujących w modelu Open Source, systemy dedykowane posiadają zdecydowanie więcej customowych, przygotowanych specjalnie dla danego klienta funkcjonalności. Zarówno od strony funkcjonalnej, jak i również wizualnej. 


Dedykowany CMS – ile zapłacisz?

Trudno jednoznacznie ocenić koszty stworzenia dedykowanego systemu CMS. Będą one bardzo różne w zależności od wielu czynników mających wpływ na wielkość oraz strukturę systemu. W przypadku większych i bardziej rozbudowanych systemów, gdzie konieczne jest stworzenie większej ilości widoków oraz funkcjonalności po stronie samego systemu CMS, koszt będzie wyższy. Zbudowanie systemu CMS dla prostej strony internetowej wymaga mniej nakładu pracy, więc i jego cena będzie niższa. Z tych powodów, warto na samym początku już podczas warsztatów projektowych i konstruowania architektury informacji serwisu internetowego określić jak duży system CMS będzie wymagany do tego, aby w sposób odpowiedni i wydajny zarządzać treścią znajdującą się w tworzonym serwisie internetowym. Po tym etapie zespoły projektowe najczęściej są w stanie określić na 90% pewności całkowity koszt wdrożenia serwisu internetowego opartego o dedykowany system CMS. To o czym warto wspomnieć to fakt, iż systemy dedykowane najczęściej będą przystosowane typowo do funkcjonalności znajdujących się w danym serwisie internetowym. W przypadku, w którym chcielibyśmy stworzyć inne rozwiązanie w oparciu o ten sam dedykowany system CMS będzie trzeba w nim wprowadzić sporo zmian, które pozwolą stosowanie funkcjonalności do nowego projektu. Można powiedzieć, iż jest to pośrednie rozwiązanie pomiędzy systemem dedykowanym a systemem typu Open Source.


POLECAMY RÓWNIEŻ: Jak poprawić wynik jakości i podnieść Ad Rank reklam w Google?


Własny CMS vs rozwiązanie typu Open Source vs SaaS

Poniżej subiektywne zestawienie plusów i minusów poszczególnych rozwiązań w kontekście wdrażania systemu CMS w organizacji:


Dedykowany system CMS:

Plusy:

  • szyte na miarę funkcjonalności,
  • pełna własność kodu źródłowego,
  • praktycznie nieograniczona możliwość customizacji i rozwoju,
  • pełny nadzór nad specyfikacją projektu.

Minusy:

  • stosunkowo wysoki koszt wdrożenia,
  • brak gotowych integracji i modułów, które trzeba tworzyć od zera,
  • konieczność przygotowania szczegółowej dokumentacji technologicznej,
  • konieczność utrzymania i rozwoju systemu po wdrożeniu,
  • trudność w przekazaniu utrzymania i rozwoju systemu do innego zespołu programistycznego aniżeli zespół wdrożeniowy,
  • konieczność wykonywania aktualizacji systemu we własnym zakresie.


System CMS typu Open Source:

Plusy:

  • otwarty kod źródłowy, który stanowi użyteczną bazę pod cały system CMS,
  • dostęp do licznych bezpłatnych i płatnych modułów i integracji, które oszczędzają czas developmentu,
  • szerokie możliwości customizacji,
  • niższy aniżeli w wypadku systemu dedykowanego koszt wdrożenia,
  • dostęp do aktualizacji systemu Open Source,
  • łatwość przekazania projektu pomiędzy zespołami programistycznymi.

Minusy:

  • brak pełnej własności co do kodu źródłowego systemu,
  • ograniczone funkcjonalności i możliwości rozbudowy,
  • występujące błędy źródłowe systemu,
  • konieczność hostowania systemu po stronie klienta.


System CMS SaaS:

Plusy:

  • dostęp do najistotniejszych funkcjonalności systemu w ramach stosunkowo niskiego abonamentu,
  • hosting serwisu w cenie abonamentu,
  • dostęp do najważniejszych integracji i modułów w cenie abonamentu.

Minusy:

  • małe możliwości customizacji,
  • kosztowne zmiany dedykowane wymagające zatrudnienia zespołu developerskiego dostawcy systemu,
  • brak dostępu do kodu źródłowego.


ZOBACZ TEŻ: Dobre praktyki namingu, czyli jaką nazwę wybrać dla swojej firmy?

Spis treści:

Może Ci się spodobać także: