Audyt SEO sklepu internetowego w kilku krokach

Audyt SEO sklepu internetowego w kilku krokach

Każdą stronę internetową czeka moment, w którym trzeba sprawdzić czy od strony technologicznej, UX-owej, pod kątem SEO, jest nadal w pełni zoptymalizowana i odpowiada na potrzeby użytkowników oraz wyszukiwarek. Dominik Niedźwiecki, specjalista SEO w Sembot.com, tłumaczy na jakich elementach należy się skupić wykonując tego typu audyt.


Po co nam audyt sklepu internetowego i kiedy się za niego zabrać?

Audyt jest nam potrzebny po to, żeby zdiagnozować w jakim stanie technicznym jest strona WWW. Jego celem jest sprawdzenie czy witryna spełnia wytyczne Google’a, czy jest poprawnie zoptymalizowana. Specjalista SEO, który będzie zajmował się stroną w najbliższym czasie, na podstawie audytu, określa plan swoich działań. Audyt pozwala mu wdrożyć się w jej budowę, dlatego wszelkie działania związane z pozycjonowaniem i optymalizacją, zaczyna się właśnie od tego.


Audyt e-commerce na własną rękę vs. współpraca z agencją 

Tutaj nasuwa się pytanie, czy audyt można wykonać samemu? Uważam, że tak i nie. Tak – dlatego że istnieją darmowe narzędzia, które pozwalają sprawdzić, czy strona spełnia dane założenia SEO. Do takich narzędzi możemy zaliczyć np. najbardziej popularny w branży – SEOptimer. Za pomocą takich narzędzi możemy zbadać np. meta tytuły/opisy, wagę strony, szybkość jej działania i przyczyny różnych opóźnień. Jednak dużym problemem jest to, że takie rozwiązania są zero-jedynkowe i dlatego lepiej aby audyt przeprowadził fachowiec. Narzędzia wskażą nam tylko czy coś jest dobrze zoptymalizowane, czy źle. Brakuje w nich czynnika ludzkiego. Specjalista, który posiada doświadczenie w pozycjonowaniu i optymalizacji stron, zdaje sobie sprawę, że narzędzia czasem pokazują błąd, który niekoniecznie jest błędem. Dla przykładu, kiedy tytuł według algorytmu programu jest o jeden znak za długi, narzędzie wyświetli nam błąd. Doświadczony specjalista będzie wiedział, że ta jedna litera to jest np. nazwa własna i nawet jeśli nie wyświetli się w wynikach wyszukiwania – nie będzie to stanowiło większego problemu. 


WARTO PRZECZYTAĆ: Rekrutacja do SEO – jakie umiejętności powinien posiadać idealny kandydat?


Audyt step by step  

Przeprowadzenie audytu możemy podzielić na kilka etapów. Na początku bada się stronę pod kątem technicznym. Skupiamy się na tym czy strona jest dostosowana do wytycznych Google’a. Badamy m.in. wagę strony, zdjęć, prędkość ładowania, strukturę nagłówków od H1 do H6 i wiele innych aspektów jej budowy. W kolejnej części bierzemy pod lupę content na stronie – czyli: długość treści względem kodu jest odpowiednia, czy content zawiera słowa kluczowe na których nam zależy, czy są oznaczone w odpowiedni sposób, jak wyglądają śródtytuły, meta tytuły i opisy. Trzecia część audytu dotyczy linkowania. Sprawdzamy tutaj zarówno jakie linki prowadzą z zewnątrz do naszej strony jak i te które wychodzą do innych podstron. W ujęciu linków zewnętrznych musimy sprawdzić ich profil, czy dla Google’a są odpowiednie – tzn. czy wyglądają naturalnie i nie prowadzą ze stron typu “farma linków”. Natomiast jeżeli chodzi o linki wewnętrzne – należy sprawdzić czy np. w sklepie internetowym, trzeba wykonać dużo kliknięć prowadzących do produktu i czy ta droga jest w miarę zoptymalizowana. Np. jeśli musimy pokonać ścieżkę: strona główna -> kategoria -> podkategoria ->  podpodkategoria -> produkt – nie jest to dobra praktyka. Do strony docelowej powinny prowadzić maksymalnie 2, 3 kliknięcia. Na koniec warto zestawić stronę audytowaną z jej konkurencją.  Tutaj trzeba zwrócić uwagę na to, że konkurencja w wyszukiwarce może różnić się od tej biznesowej. Jeśli jakaś firma jest naszą konkurencją na rynku, nie oznacza to, że w wyszukiwarce walczymy o te same słowa kluczowe. 


Czytanie raportu 

Idealną sytuację mamy wtedy, gdy audyt jest napisany przystępnym językiem dla odbiorcy. Niezależnie czy jest to specjalista SEO, programista, który ma wdrożyć zalecane poprawki, czy klient, który zamawiał audyt. Ważne jest by każdy mógł zrozumieć, gdzie jest błąd, dlaczego jest to uważane za błąd i czy należy ten błąd wyeliminować. Każdy raport może wyglądać inaczej i jest to kwestia indywidualna dla każdego audytora. Forma jest dowolna – może to być zarówno prezentacja jak i dokument.  

POLECAMY RÓWNIEŻ: 10 grzechów głównych SEOwca


Wybór agencji do audytu sklepu internetowego

Zanim dokonamy wyboru specjalisty, który zajmie się audytowaniem naszej strony, warto poprosić o przykładowy audyt. Np. spis treści audytu, kilka stron bez konkretnych informacji, aby otrzymać pogląd na to, w jakiej formie ten audyt będzie przeprowadzony. Dowiemy się też czy taki audyt będzie dla nas zrozumiały i czy łatwo wyciągniemy z niego odpowiednie wnioski. Na jakich elementach specjalista będzie skupiał. Tak  jak w każdej branży ważne są też rekomendacje. Warto poczytać opinie, poradzić się klientów danej agencji – każda rekomendacja będzie cenną wskazówką.


Co należy zrobić po audycie? 

Jeśli mamy już gotowy audyt seo, warto omówić go z klientem, następnie przesyłamy go do programisty, żeby jak najszybciej mógł wdrożyć zmiany techniczne. Jeśli chodzi o zalecenia contentowe, trzeba będzie uzupełnić treści, opisy kategorii w sklepie, przekształcić meta opisy, poprawić tytuły.  


Kiedy sklep internetowy będzie potrzebował kolejnego audytu?

W zależności od wielkości serwisu oraz intensywności prowadzonych na nim działań/wdrażanych zmian – kolejny audyt (można go nazwać kontrolnym) zalecam wykonywać co 3-6 miesięcy. Pozwoli to nam ocenić czy nic się nie rozjechało od ostatniej optymalizacji – mam tu na myśli: czy strona nadal działa szybko, czy nowe treści są odpowiednio zoptymalizowane, a w samym profilu linków nie pojawiły się anomalie. Musimy mieć tutaj również na uwadze wysoką dynamikę zmian po stronie Google, który dostarcza nowych wytycznych, podnosi poprzeczkę i nadaje kierunek, jak chociażby poprzez popularną ostatnimi czasy aktualizację Core Web Vitals.


Ile powinien kosztować audyt? 

Nie chcę powtarzać najbardziej popularnego hasła w branży IT: to zależy. Na pewno freelancer weźmie mniej niż duża agencja. Wycenę audytu przeważnie ustala się z góry. Cena zależy od wielkości strony. Jeśli dana strona ma 10 podstron, koszt jej audytu będzie znacznie mniejszy aniżeli sklepu internetowego, który ma 10 tysięcy produktów. Weźmy pod uwagę, że audyt dużych stron zabiera dużo czasu.  Za widełki można przyjąć jednak ceny rzędu od kilkuset (w przypadku małych stron) do nawet kilku tysięcy złotych (przy bardziej złożonych i rozbudowanych serwisach).

ZOBACZ TEŻ: Linki zewnętrzne – jak je pozyskiwać?

Spis treści:

Może Ci się spodobać także: