Allegro to największy polski marketplace, na którym znajdziemy setki sprzedawców z całej Polski. Podobnie jak w Google Ads czy Amazon Ads – prowadzenie kampanii reklamowych również w tym systemie jest możliwe. Nasz kolejny rozmówca – Jakub Kujawka CEO LAVORO, który na co dzień zajmuje się prowadzeniem kont dla swoich klientów i sam sprzedaje na tym marketplace, opowiedział nam, z czym wiąże się sprzedaż na Allegro, jakie typy kampanii możemy prowadzić w ramach serwisu i co zrobić, aby nie przepalić swojego budżetu na Allegro.
Czym jest Allegro Ads?
Jest to system podobny do każdego managera reklam większych internetowych serwisów, umożliwiający promowanie ofert w obrębie Allegro. Dzięki Allegro Ads, nasze oferty mogą trafiać bezpośrednio do klientów, którzy realnie będą zainteresowani naszą ofertą.
Kto powinien korzystać z Allegro Ads?
Tak naprawdę każdy, kto sprzedaje na Allegro. Szczególnie młode konta, które dopiero zaczynają swoją sprzedaż na Allegro. Jest to bardzo dobry pomysł na start, aby wybić się spośród konkurencji. Sprzedawcy, którzy już od dawna działają na Allegro też jak najbardziej powinni korzystać z Allegro Ads – aby wzmocnić i zwiększyć swoją sprzedaż. Należy pamiętać, że kampania kampanii nie równa, dlatego to, że coś działa u doświadczonego sprzedawcy, nie daje gwarancji, że będzie działało u zupełnego świeżaka. Indywidualne podejście jest kluczowe. Nie we wszystkich kategoriach samo Allegro Ads będzie górowało nad wyróżnieniami, które Allegro również proponuje. Aby przygotować konto pod sprzedaż należy wykonać najpierw jego audyt.
Żeby sprzedawać na Allegro, trzeba mieć e-commerce, czy wystarczy sklep stacjonarny?
Na Allegro znajdziemy bardzo dużo firm, które do tej pory nie działały w Internecie. Od czasów pojawienia się koronawirusa, bardzo dużo przedsiębiorców przeniosło swoją działalność z offline do online. Osoby, które do tej pory patrzyły źle na Allegro, przez prowizje, opłaty i inne wymogi stawiane przez Allegro, ze względu na sytuację epidemiologiczną musiały się przełamać, dzięki czemu przekonały się, że jednak warto tam zaistnieć. Moim zdaniem na Allegro jest miejsce dla każdego. Wiadomo, że inaczej sprzedaje się plotery laserowe, które kosztują kilkadziesiąt tysięcy złotych, a inaczej drobne rzeczy, których większość ludzi szuka właśnie na Allegro. Trzeba odpowiedzieć sobie też na pytanie: co chcemy osiągnąć za pomocą sprzedaży na Allegro. W przypadku ploterów będzie to prezentacja produktów. Wówczas tworzy się kartę informacyjną. Z kolei, jeśli nastawiamy się na sprzedaż, to należy przygotować ofertę sprzedażową na miarę potrzeb klientów.
WARTO PRZECZYTAĆ: Aliexpress dla e-commerce. Zacznij sprzedaż na światowym marketplace
Ile kosztuje prowadzenie kampanii w Allegro Ads?
Samo prowadzenie kampanii w Allegro Ads to szybka droga do przepalenia budżetu. Przed odpaleniem kampanii należy sprawdzić konkurencję, poznać mocne i słabe strony kategorii i przede wszystkim oferty, które proponuje dany sprzedawca. Należy pamiętać że na Allegro to nie reklama sprzedaje, bo ona tylko ściąga ruch na aukcję. W Allegro to aukcja musi być dopieszczona na 110%. W przypadku naszej firmy, standardowo audyt konta wykonujemy w 3 godziny i dopiero potem przystępujemy do optymalizacji konta, a na samym końcu do tworzenia kampanii reklamowych. Ciężko jest powiedzieć, ile kosztuje prowadzenie kampanii. Sam audyt to koszt ok 300 zł netto.
Tak naprawdę na Allegro cały czas się wszystko zmienia. Mam tutaj na myśli zarówno zmiany w regulaminach jak i dołączanie do grona użytkowników serwisu nowych konkurentów, którzy weryfikują dotychczasowe aukcje, a potem wykorzystują najlepsze tricki w swoich ofertach. Dlatego jeśli ustawimy kampanię Allegro Ads, musimy wchodzić na nią regularnie i przeanalizować, a także dokonać optymalizacji. Należy wziąć pod uwagę, czy oferta się dobrze sprzedaje, czy możemy obniżyć stawkę za kliknięcie albo cały budżet reklamowy. Należy sprawdzić opisy, słowa kluczowe, oraz tagi, które są nowością na Allegro.
Można powiedzieć, że kampanie na Allegro podążają w stronę tych, które znamy z Google…
Tak, zdecydowanie. Dzięki temu, że od niedawna Allegro umożliwia pozycjonowanie się na konkretne frazy w ofertach sponsorowanych, można zauważyć to podobieństwo. Już nie jest tak, że wybieramy tylko stawkę za kliknięcie i miejsce emisji reklamy. Dlatego teraz ważne jest żeby w tytule, tagach i opisie znajdowała się fraza, na którą chcemy się wyświetlać potencjalnym klientom.
Jakie są mocne strony prowadzenia kampanii w Allegro Ads?
Tak jak przed chwilą wspomniałem, jedną z najmocniejszych stron Allegro Ads jest możliwość pozycjonowania się na konkretne frazy. O ile w reklamie graficznej jest to dostępne od dawien dawna, to w ofertach sponsorowanych jest to dostępne tylko dla wybranych kategorii, które Allegro cały czas dokłada. Kiedy nasze oferty będa znajdowały się wysoko na listingu Allegro, nie będziemy potrzebowali już dużego budżetu. Wystarczy, że na bieżąco będziemy je sobie aktualizować. Kontrolowanie kampanii i możliwość wprowadzenia zmian w każdym momencie, to kluczowa kwestia, jeśli chodzi o mocne strony Allegro Ads. Gdy nasza konkurencja zwiększy np. CPC lub czas trwania emisji reklam jesteśmy w stanie szybko to zweryfikować i zwiększyć nasz budżet. Dzięki temu nie musimy odznaczać się dużą sprzedażą, a mimo to jesteśmy w stanie wbić się na pierwszą stronę wyników wyszukiwań.
Czy istnieją słabe strony prowadzenia kampanii w ramach Allegro Ads?
Głównym zagrożeniem są koszta. Tak samo jak w przypadku innych systemów reklamowych, nigdy nie mamy pewności, czy reklama przyniesie nam oczekiwane rezultaty. Pewne rzeczy trzeba po prostu przetestować. Zawsze powtarzam swoim klientom, że e-commerce to jest proces, to nie jest sprint tylko maraton. Tak jak w SEO wszystko wymaga czasu, sam proces budowania kampanii – testowania i wdrażania różnych możliwości, jest czasochłonny. Pierwsze tygodnie to raczej inwestycja, która dopiero za 2 -3 miesiące ma nam przynieść realne zyski. To nie działa tak, że jeśli zainwestujemy 1000 zł w Allegro Ads, to za miesiąc wyciągniemy z tego 10 – 15 tysięcy. U jednych klientów zwrot z reklamy przyjdzie szybciej, a u innych później. Każda kategoria rządzi się swoimi prawami. W zależności od kategorii, często musimy boksować się z dużo większymi konkurentami, którzy dysponują sporym budżetem reklamowym. Możemy użyć planera kampanii, który mniej więcej pokaże nam, jak rozkładają się stawki za kliknięcia. Nie mamy jednak pewności, że konkurencja nie przebije naszej stawki – nie wiemy ile jest w stanie wydać.
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ: Reklama sklepu na Amazon. Jak prowadzić kampanię reklamową na marketplace?
Jakie mamy typy kampanii w Allegro Ads?
W ramach Allegro Ads możemy wyróżnić 3 typy kampanii reklamowych: oferty sponsorowane, reklamy graficzne i Facebook Ads.
Oferta sponsorowana to pozycjonowanie ofert na listingu – tak jak w wyszukiwarce Google. Mamy tu do czynienia z różnymi budżetami, stawkami za kliknięcia, pojawia się też możliwość wybrania frazy, na którą mamy się pozycjonować. Oferty sponsorowane możemy rozróżnić ze względu na miejsca emisji kampanii. Reklama może wyświetlać się w wynikach wyszukiwania na Allegro i co ciekawe – w Google. Nie musimy prowadzić kampanii w Google Ads, a nasza reklama będzie wyświetlać się w tej wyszukiwarce. Przy zarządzaniu kontami naszych klientów często jednak wykluczamy kampanie w Google Ads i Facebook Ads, ponieważ uważamy, że każda działka powinna mieć swojego specjalistę. Co najważniejsze, w ofercie sponsorowanej płacimy za kliknięcie w reklamę.
Kolejnym typem reklam w Allegro jest reklama graficzna. Obecnie, coraz częściej praktykujemy ją u naszych klientów. Wyświetla się na samej górze ofert w danej kategorii. W ramach niej możemy pozycjonować się na wybrane słowa kluczowe, a także wykluczać frazy, na które nie chcemy się wyświetlać. Po co nam wykluczenia? Patrząc z perspektywy własnego doświadczenia, lepiej wyświetlać się rzadziej – ale konkretnym klientom. W reklamie graficznej płacimy za samo wyświetlenie. Dlatego wykluczenia są tutaj bardzo pomocne, jeśli chcemy obniżyć wydatki na reklamę. Oczywiście każda kategoria jest inna i należy przetestować różne rozwiązania.
Ostatnie – Facebook Ads – to reklamy, za które odpowiadają bezpośredni specjaliści z Facebooka. Jest to typowa kampania w Facebook Ads. Facebook umożliwia wyświetlanie reklam ofert pochodzących z Allegro.
Od czego zależy wysokość stawek CPC?
Wszystko jest uzależnione od kategorii, w której chcemy sprzedawać. Należy sobie przeanalizować, czy chcemy konkurować na daną frazę i czy nam się to opłaci. Na tych najpopularniejszych frazach są często wypozycjonowani najwięksi gracze z dużymi budżetami. Jeśli nie chcemy walczyć o pierwsze miejsce w aukcji z konkurencją, możemy umieścić w tytule oferty mniej popularne słowo kluczowe i spróbować zjeść inną część tego tortu. Należy przeanalizować stawki, jakie są na danej frazie, następnie na ilu ofertach jest dana fraza. Stawki zależą od popularności danej frazy i liczby konkurencji w naszej branży.
W tym momencie potencjał sprzedażowy kategorii Dom i Ogród jest ogromny. Wiąże się to z tym, że zaczął się pick sprzedażowy związany z produktami tej kategorii. Tutaj pod uwagę musimy wziąć sezonowość. Osoby, które jeszcze nie weszły na Allegro powinny zrobić to w momencie, gdy jest duży popyt na produkty, które sprzedają.
Czy Amazon jest zagrożeniem dla Allegro?
Na pewno, ale Allegro ma tak silną pozycję w Polsce, że ciężko będzie ją w jakiś sposób naruszyć. Wbrew pozorom Amazon również posiada swoje wady i Zalety. Dla kogoś, kto przerzuci się na Amazon nie będzie to zmiana typu 180 stopni – on również ma swoje regulaminy, których trzeba przestrzegać. W mojej ocenie najlepsza byłaby dywersyfikacja sprzedaży, czyli pozostawienie konta na Allegro i jednoczesne próbowanie swoich sił na Amazon. Firmy, które chciały wejść w buty Allegro pokazują, że nie da się naruszyć tego monopolu. Na pewno nie w najbliższych latach. Co więcej, widać wyraźnie, że Allegro nie pozostaje biernym obserwatorem i czerpie przykład z Amazona wprowadzając nowe ulepszenia a także wymagania wobec sprzedawców.
ZOBACZ TEŻ: Ecommerce.pl – newsy, porady ekspertów, warsztaty. Rusza platforma dla społeczności e-biznesu