SzachMajk to utytułowany szachista, trener gwiazd oraz popularyzator tej gry w Polsce. W 2020 roku zremisował w symultanicznej partii szachów z dwunastym szachowym mistrzem świata Anatolijem Karpowem. Na TikToku uczy zasad gry, a jego filmiki mają miliony wyświetleń.
Szachy – nowy trend na TikToku?
Od czasu emisji serialowego hitu Netflixa “Gambit królowej”, na punkcie szachów na nowo oszalał cały świat. Ten trend nie ominął także TikToka, na którym pierwsze szachowe skrzypce gra Michał Kanarkiewicz znany jako SzachMajk. Jego pierwszy opublikowany film odniósł ogromny sukces – w jeden dzień obejrzano go 1,3 mln razy (do dziś przybyło jeszcze milion wyświetleń). Idąc za ciosem, tworzył kolejne materiały. W ten sposób dziś ma ponad 64 tys. obserwujących i ponad 10 mln wyświetleń. To wszystko w zaledwie 60 dni od premiery kanału.
Dlaczego postanowił Pan pojawić się właśnie na TikToku?
Zainspirował mnie do tego mój kolega “Y” (z kanału Magic of Y). Chcę pokazać, że TikTok może służyć nie tylko celom rozrywkowym. To platforma, z której można czerpać wiele wiedzy i inspiracji.
Jak buduje Pan tam swoją markę osobistą?
Zależy mi na tym, by publikowane przeze mnie filmiki były wartościowe i spójne z moimi wartościami. Dlatego z jednej strony szukam tematów, które interesują użytkowników, a z drugiej zastanawiam się co jest ze mną (i moją marką osobistą) OK – i takie treści nagrywam.
Ile trwają Pana filmiki? Czy w tym czasie jest Pan w stanie nauczyć kogoś gry w szachy?
Zwykle do 30 sekund. Nagrałem nawet serię “Naucz się grać w szachy w 10 TikTokach”, czyli jak w 2 minuty możesz nauczyć się grać w szachy od zera.
Z jaką częstotliwością publikuje Pan swoje treści na TikTok?
Staram się publikować regularnie. Najlepiej codziennie. Nie zawsze jestem w stanie, ale do tego dążę. Zależy mi by budować relacje z moimi fanami, dlatego staram się też odpisywać – na tyle, ile jestem w stanie – na komentarze i prywatne wiadomości.
WARTO PRZECZYTAĆ: Clubhouse coraz popularniejszy. Nowa gwiazda w świecie social media czy chwilowa moda?
O czym Pana odbiorcy lubią słuchać najbardziej?
O zwycięstwach Polaków w szachach, pułapkach debiutowych i trickach jak najszybciej wygrać partię szachów. Te filmy mają najlepszą oglądalność, ale też jest ograniczona pula tematów, więc szukam nowych wątków np. ciekawostek szachowych.
Postawił Pan sobie ambitny cel – nauczyć 10 mln Polaków gry w szachy. Czy na TikToku jest to możliwe?
Zdecydowanie tak! W tej chwili moje filmy mają już 15 milionów wyświetleń w nieco ponad 3 miesiące. Bardzo się cieszę i dziękuję za zaufanie moim fanom.
Dlaczego warto uczyć się tej strategicznej gry?
Szachy uczą podejmowania decyzji, przewidywania ich konsekwencji i myślenia na kilka ruchów do przodu. Nie każdy adept królewskiej gry zostanie szachowym mistrzem świata, ale każdy może być mistrzem świata w swoim życiu.
Czy Pana działania na TikToku da się jakoś zmonetyzować?
Tak, w ciągu 30 dni od startu kanału dostałem kilka propozycji współprac komercyjnych z markami. Myślę jednak, że nie monetyzacja jest najważniejsza na TikToku, lecz budowanie relacji z fanami. Pieniądze są ważne, ale nie mogą przesłonić tego, co najważniejsze w social media. Dbania o użytkowników i dostarczania im wartości. Dlatego na pierwszym miejscu stawiam na relację z fanami.
Czy aktywność na TikTok przyczyniła się do sprzedaży Pana książek?
Tak, choć pomiar jest wyjątkowo trudny. Szczególnie że w dobie omnichannel’owych strategii marketingowych ścieżki zakupowe konsumentów bywają kręte. Widzę jednak, że TikTok sprzyja budowaniu społeczności, a to społeczność jest siłą marki osobistej. Zachęcam do jej budowania!
ZOBACZ TEŻ: Make TikToks Awards Poland. Kto zrobił najlepszą reklamę na TikToku?